Evitar un tall de subministrament de gas, electricitat o aigua
Tota persona en risc de tall de subministraments hauria de rebre un avís d'impagament o de tall per part de la companyia responsable pertinent.
Els Serveis Socials municipals valoraran si la persona (o família) compleix els criteris de risc d'exclusió residencial (recollits a la Llei 24/2015, del 29 de juliol). En cas positiu, emetran el corresponent informe que la persona titular del contracte de subministraments podrà adreçar a la seva companyia. L'informe serviria per pactar un fraccionament del deute (en cas que això sigui possible) i aturar el tall de subministrament. Aquesta situació de vulnerabilitat s'haurà d'anar revisant i el titular del subministrament s'haurà de fer càrrec del deute en el moment que la seva situació econòmica millori.
Mesures legals
La Llei 24/2015, de 29 de juliol, estableix una sèrie de mesures destinades a evitar els talls dels subministrament a persones i unitats familiars en risc d’exclusió residencial i establir ajuts o descomptes per poder gestionar el deute pendent.
Com beneficiar-se d’aquestes mesures?
Si sou persones o unitats familiars que tenen ingressos inferiors a:
– Persones que viuen soles: 2 vegades l’IRSC (Indicador de Renda de Suficiència de Catalunya), si es tracta de persones que viuen soles
– Unitats de convivència (més d’una persona): 2,5 vegades l’IRSC
– Persones amb discapacitats o amb gran dependència 3 vegades l’IRSC
Excepcionalment, si teniu ingressos superiors als esmentats i un risc imminent de pèrdua de l’habitatge habitual, cal que us adreceu als serveis socials.
Les mesures per garantir el dret d’accés als subministraments d’aigua, llum i gas, seran aplicables també a les llars en què la unitat familiar no compleix aquest requisit però hi visqui alguna persona afectada per dependència energètica com el cas de persones que necessiten màquines assistides per sobreviure.
Què podem fer en cas que ja s'hagi dut a terme el tall de subministrament?