Àrea de l'activitat 2. Ciències naturals i medi ambient. 2.2. L'aigua
Tipus d'activitat Taller
Objectiu de l'activitat
● Descobrir què és un riu
● Conèixer uns pocs animals dels rius i els seus costums
Continguts conceptuals
● Els principals elements d’un riu (còdols, sorra, aigua, fullaraca...)
● Les característiques de l’aigua dels rius
● La fauna dels rius
Continguts procedimentals
● Reconèixer alguns dels principals elements dels rius (aigua, còdols, animals i algues)
● Narració d’un conte
● Teatralització d’algunes escenes del conte que servirà d’eix de l’activitat
Continguts actitudinals
● Respecte pels animals
Descripció breu de l'activitat
Aquesta és una activitat nova que trobem interessant incorporar al programa i que neix fruit de l’experiència. Després de realitzar el taller del Riu a l’escola, s’ha detectat la necessitat de crear un taller específic pels més petits de l’educació infantil, els de tres anys. Factors com una menor durada de l’activitat i un baix nombre de conceptes tractats faran que l’activitat sigui molt més assequible a aquest nivell. Si bé, donada la diversitat de realitats que observa aquesta campanya, també creiem que serà profitosa en aquells casos de grups de p4 en que les particularitats del grup requereixin d’una activitat en la que és clau aquests punt forts que hem comentat.
Es proposa realitzar un taller per a realitzar al centre escolar, en el que l’eina principal serà un conte, unes titelles dels protagonistes i una mostra de material real d’un riu. Amb els elements del riu (còdols, sorra, algues i aigua) es muntarà l’escenari en el que es desenvoluparà el conte. Amb això es pretén que els alumnes entenguin quins són els principals elements del riu i experimentin amb ells doncs al final del conte els nens i nenes podran tocar els elements del riu com passa en el taller del Riu a l’escola.
Per conèixer alguns dels animals de la fauna aquàtica farem que aquests siguin els protagonistes del conte. Un barb de muntanya i una cuca de capsa viuran una aventura al riu. S’explicaran al llarg del conte aspectes de la seva biologia i curiositats.
Com a complement de l’activitat s’enviarà prèviament a tots els centres participants una làmina amb una màscara que representarà el protagonista principal, el barb de muntanya, per tal que els alumnes la puguin pintar i retallar. També es proposarà com a feina posterior elaborar una reproducció d’una cuca de capsa. Per això l’escola haurà de disposar per a cada alumne: d’un rotllo buit de paper de higiènic (que representarà la capsa), cola blanca i un pinzell (per enganxar el material del riu) i de plastilina marró (per fer el caparró de l’animal). Es proporcionarà el dia de l’activitat unes bossetes amb una mica de material de riu (branquetes, fulles seques, granets de sorra) perquè puguin decorar cadascú la seva capsa al gust. Se’ls proporcionarà un model per que d’aquesta manera puguin acabar de completar la feina posteriorment al taller.
Nivell educatiu al qual s'adreça
Educació infantil. P3
Temporalització
Durada 45 minuts
Calendari Curs escolar
Organització de l'activitat
Nombre d'alumnes per grup Grup escolar
Horari de l'activitat Horari escolar
Lloc on es desenvolupa l'activitat Aula del centre escolar
Organització Consorci per a la Defensa de la Conca del riu Besòs
Nom de la persona de contacte:
Correu electrònic de la persona de contacte apren@apren.cat
Preu Gratuït
Observacions
Recursos a utilitzar durant el desenvolupament de l’activitat
- Power Point amb la presentació.
- Elements del riu (còdols, sorra, aigua freda, algues).
- Titella del barb de muntanya i de la cuca de capsa.
- Làmina amb la màscara del barb per pintar i retallar. Model de cuca de capsa.
- Portàtil i projector.
Activitat oberta a grups de fora de Granollers Sí