La segona edició de la VallèsBot proposa als centres participants la millora dels parcs fent servir solucions robòtiques

800 alumnes 17 centres de Granollers, Canovelles i la Roca del Vallès van participar en la primera edició d’aquest projecte tecnològic

28 de Gener 2019
+
Cartell de la 2a VallèsBot

El parc del Congost serà l’escenari de la 2a VallèsBot el proper 29 de maig. Aquest projecte tecnològic i de robòtica celebra aquest curs la segona edició amb la participació d’una vintena de centres educatius de primària i secundària de Granollers, Canovelles, la Roca del Vallès i, com a novetat, de l’escola Camins de les Franqueses del Vallès.

Aquest dilluns 28 de gener s’ha presentat al CTU, el Centre Tecnològic i Universitari de Roca Umbert. Fàbrica de les Arts, la nova edició de la VallèsBot. Es tracta, tal com ha destacat l’alcalde de Granollers Josep Mayoral, d’un exercici de treball en xarxa entre escoles i diferents municipis i administracions que «fa un salt qualitatiu posant la mirada en l’espai natural, en els parcs i en l’acció de la tecnologia sobre el territori».

I és que la temàtica proposada als alumnes en aquesta ocasió és «millora el teu parc» i, a través de la creació del robots o propostes tecnològiques, treballaran a les aules per elaborar les propostes que presentaran a la VallèsBot.

David Codina, referent TAC del Centre de Recursos Pedagògics del Vallès Oriental, ha recordat que la iniciativa respon a un doble objectiu: «posar la tecnologia al servei de tot l’alumnat i ajudar a que la tecnologia arribi a tots els centres». En aquest sentit, a més, es vol fer un especial èmfasi en fer arribar la robòtica a les noies. La mestra de l’escola Joan Miró de Canovelles, Cristina Rodríguez, ha explicat que «poques dones trien estudis de caire tecnològic i volem potenciar que més nenes i joves escullin estudis d’aquesta branca». Des del punt de vista de la inclusió social, Pere Masó, director dels serveis territorials del Maresme i Vallès Oriental, ha afegit que «la tecnologia i les eines tecnològiques no només serveixen per fer projectes educatius sinó que poden i han de servir per incloure l’alumnat amb més dificultat».

Pel que fa a la participació de diversos municipis, l’alcalde de Canovelles, Emilio Cordero, ha dit que «una iniciativa triomfa quan les administracions ens posem d’acord» i l’alcalde de la Roca del Vallès, Carles Fernández, ha destacat que «per municipis com el nostre, aquest projecte fa que els nostres infants i joves s’adaptin als noves llenguatges com la robòtica i, això, és importantíssim».

Per últim, tot i tractar-se de la presentació de la segona edició, el regidor d’Educació de Granollers, Francesc Arolas, ha afirmat que la VallèsBot és un projecte d’èxit i que el treball en xarxa «serveix per oferir un millor servei i més oportunitats a la ciutadania».

El projecte VallèsBot

Aquest projecte va néixer el curs passat del treball en xarxa entre professors, centres educatius, Ajuntaments i el Centre de Recursos Pedagògics. Es tracta d’una activitat intermunicipal per la implementació dels coneixements de la robòtica i el pensament computacional tot donant solucions a reptes quotidians del nostre entorn més proper. A diferència d’altres projectes de vocació i cultura tecnològica, la VallèsBot no és competitiva i es fa en horari lectiu, fet pel qual tot l’alumnat pren part de la proposta i aprèn de la construcció i programació de robots.

En la primera edició 800 alumnes de 32 grups de 17 centres educatius de primària i secundària de Granollers, Canovelles i la Roca del Vallès van presentar a la VallèsBot les seves solucions tecnològiques per resoldre problemes de mobilitat fent servir la robòtica. 12 dels 17 centres participants van ser de Granollers.