Si hi ha un estil original i inèdit en les pàgines del TBO, aquest és el de Coll. Tant per la forma dels seus ninots com per la vida
que els dóna, Josep Coll i Coll pot semblar un autor recent tot i haver dibuixat fa més de cinc dècades.
Després d'uns inicis més convencionals, s'aparta aviat dels cànons de l'ortodòxia i dels patrons de l'època per modernitzar
composició, estètica i continguts. El resultat és un estil tant propi que encara avui l'identifica i el manté fresc. D'aquí ve un dels
seus majors atractius. L'altra modernitat de Coll rau en la manera com ordena i organitza la historieta: ben bé com si fes cinema!
Però són els seus personatges sense nom els que el fan definitivament singular. Aquesta gent llargaruda que no necessita el text
per expressar-se, que en té prou amb el gest i la ganyota, continua sent obra llaminera per a col·leccionistes d'originals, lectors
de tebeos i devots del còmic en general. Les criatures de Coll, individus que belluguen, que tentinegen i que omplen de moviment
les pàgines, enriqueixen sòlidament el nostre patrimoni de vinyetes i tinta.
Apropar-se a Coll és topar amb situacions imprevisibles i finals desconcertants. Tant, que fins i tot els seus propis protagonistes,
estupefactes, se'n sorprenen en la darrera vinyeta. En aquest moment, personatge i lector senten el mateix. Una altra singularitat
d'aquest gran dibuixant a qui endevinem darrera cada historieta gaudint i sofrint un lent procés creatiu en el qual aboca les seves
dots d'artista i de narrador. Malgrat aquests mèrits i per culpa de no deixar-se encasellar, Coll va anar quedant bandejat fins
pràcticament l'oblit.