L’alumnat de 2n de Batxillerat reflexiona sobre el conflicte d’Israel i Palestina i recorda el bombardeig de 1938

500 alumnes han participat en la primera activitat de la programació «Granollers, vila oberta a la pau» 2024

05 d'Abril 2024
+
L’alumnat de 2n de Batxillerat reflexiona sobre el conflicte d’Israel i Palestina i recorda el bombardeig de 1938

La sala gran del Teatre Auditori de Granollers ha reunit un any més l’alumnat de 2n de Batxillerat de Granollers en la trobada que organitza Can Jonch. Centre de Cultura per la Pau en el marc de la programació «Granollers, vila oberta a la pau» per commemorar el bombardeig de 31 de maig de 1938. Prop de 500 alumnes dels sis centres d’educació secundària de la ciutat (institut Antoni Cumella, l'Escola Municipal del Treball, l'institut Carles Vallbona, l'Escola Pia, l'institut Celestí Bellera i l'Educem) han participat en aquest acte amb l’objectiu que s’emportin el llegat del testimoni del bombardeig de Granollers per tal que el puguin transmetre a les generacions futures.

Així, l’acte ha comptat amb la benvinguda de l’alcaldessa Alba Barnusell que ha explicat que «és important recordar el passat per no repetir els mateixos errors i poder construir un futur millor; però també ens permet fer símils amb el present, com un dels molts conflictes armats actuals, el de Gaza».

Tot seguit, l’historiador Joan Garriga ha parlat del bombardeig de Granollers de 1938, que s’ha il·lustrat amb la projecció del documental sobre el bombardeig del 31 de maig, i ha esperonat l’alumnat a «fer memòria, reflexionar i tenir un pensament crític».

Montse Arbós, periodista i docent de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals de Blanquerna (Universitat Ramon Llull), ha ofert la conferència «Israel i Palestina, les claus del conflicte». Arbós ha fet un repàs històric sobre l'origen del conflicte armat actual remuntant-se a l’antisemitisme europeu de finals del segle XIX i la creació del sionisme, fins a l’actualitat. La periodista ha explicat que «aquest conflicte no apareix del no-res, surt de 100 anys d’un poble que es veu foragitat d’on viu i amb els seus drets negats» i ha reflexionat sobre què podem fer com a ciutadania com, per exemple, «vigilar l’ús d’expressions d’odi i violència contra qualsevol minoria que convisqui amb nosaltres» o accions de boicots culturals i econòmics per donar suport a la població palestina.

Finalment, la trobada ha acabat amb una intervenció artística a càrrec l’alumnat de 1r del grau superior en tècniques d'actuació teatral d’Arsènic.