
Aquest dilluns al matí s’ha celebrat a la Biblioteca Gabriel García Márquez de Barcelona l’acte institucional amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de la Ciutat Educadora. El Dia Internacional de la Ciutat Educadora és una celebració internacional que té per objectiu crear consciència sobre la importància de la celebració i visibilitzar el compromís dels governs locals per situar-la com a vector generador de benestar, convivència, prosperitat i cohesió social. Es commemora que el 30 de novembre de 1990 va ser proclamada la Carta de Ciutats Educadores durant el primer Congrés Internacional de Ciutats Educadores, realitzat a Barcelona.
Enguany, el lema d’aquesta edició és: “La Ciutat Educadora com a laboratori d’aprenentatges, ciutadania i transformació social” i justament sobre aquest tema s’ha centrat l’acte celebrat a Barcelona, amb la participació d’Esther Niubó, consellera d’Educació i Formació Professional, i Jaume Collboni, alcalde de Barcelona i president de l’AICE (Associació Internacional de Ciutats Educadores).
La part central de l’acte ha estat una taula rodona, moderada per Milagros Pérez Oliva, que ha comptat amb la participació de l’alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell, l’alcaldessa de Reus i l’alcalde d’Olot.
Granollers, ciutat educadora
Durant la seva intervenció, l’alcaldessa de Granollers ha subratllat que «les societats són molt més diverses i complexes que fa 20 anys». També ha definit les ciutats com «un espai d'aprenentatge constant, cohesió social i transformació comunitària». Algunes de les iniciatives innovadores que es porten a terme a Granollers són el projecte Vallèsbot, que introdueix la robòtica a les aules o el programa Fem un jardí. També accions de participació ciutadana, com els pressupostos participatius i els projectes de memòria històrica i pau, que reforcen la identitat col·lectiva i la inclusió social.
«L'educació es troba més enllà de les aules; als carrers, parcs i equipaments, on es fomenta una ciutadania crítica i participativa», ha afirmat Barnusell, i ha afegit que «cal un treball conjunt de tots els agents educatius, socials i culturals amb la ciutadania, per conèixer-nos millor, per trobar els punts comuns, per crear comunitat i identitat».
Durant l’acte també s’ha presentat el XVIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores, que Granollers acollirà la primavera de 2026, un punt de trobada internacional que se centrarà en educació i cultura, estratègies per a la construcció de la ciutat/comunitat i del desenvolupament d’una ciutadania crítica i creativa. El compromís de Granollers és organitzar un congrés participatiu i, per això, aquesta trobada buscarà integrar joves, institucions culturals i la ciutadania per construir projectes de futur transformadors.
Més informació sobre el XVIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores a: www.granollers.cat/ciutatseducadores [2]