L'Ajuntament de Granollers i el departament d'Educació de la Generalitat han signat avui l'acord del projecte de la Zona Educativa de la ciutat per al període del 2010-2014. Aquest projecte recull l’anàlisi de la situació educativa a la ciutat, els objectius i les actuacions per als propers quatre anys. El Ple municipal del passat mes de febrer va acordar per unanimitat aquest projecte convertint Granollers en una de les primeres poblacions catalanes en aprovar-ho.
El projecte és fruit de la participació i el compromís de tots els agents educatius de la ciutat, tant de centres públics com concertats, de l’Ajuntament i del departament d’Educació, la inspecció educativa i els serveis educatius que formen la Zona educativa.
La voluntat de coresponsabilitat entre administracions ha estat clau per arribar a disposar d'aquest projecte; així el 4 de juliol de 2008, l'Ajuntament de Granollers i el departament d’Educació de la Generalitat van signar un conveni de coresponsabilitat que recollia la voluntat de les dues administracions de compartir el disseny i la gestió de l’educació a la ciutat, per tal de donar una millor resposta a les necessitats i demandes de la ciutadania. El 12 juliol de 2009 es va aprovar la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) que fa una clara aposta a dotar-se d'instruments que estableixen col·laboració i compromís entre administracions. Un exemple és la creació de les zones educatives, que planifiquen i programen l’oferta educativa, i obre espais per a la intervenció dels ens locals en la gestió de la xarxa de centres sostinguts amb recursos públics del municipi per tal de millorar-ne l’eficiència i assolir els objectius que es puguin acordar.
Aspectes destacats del projecte de la Zona educativa de Granollers:
· Els valors que fonamenten el projecte de la Zona educativa de Granollers i incidiran de manera decisiva en la formulació dels objectius i l’elaboració del projecte i que tenen a veure amb:
a) El reconeixement de l’Educació com a servei públic
b) L’assumpció de la cultura de pau com a vector que regeix la convivència i la construcció democràtica
c) L’equilibri i la inclusió social com a referents en el procés d’escolarització dels alumnes
d) La consideració de la ciutat com a agent i recurs educatiu
e) El diàleg constant i la confiança mútua entre les administracions i els centres
f) La participació, la transparència, la coresponsabilitat, la cooperació i el compromís com a eines de treball
g) La recerca constant de la innovació i la creativitat
· Els objectius estratègics que es proposen per als propers 4 anys:
1) La millora dels resultats educatius
2) La cohesió social
3) La millora de l’eficiència en la gestió dels recursos
4) La reducció de l’abandonament prematur dels sistema escolar
Objectius que tenen la finalitat de consolidar una xarxa capaç de donar resposta a les necessitats de la ciutadania de manera eficaç, àgil i flexible amb la voluntat de ser una peça clau per a la cohesió social de Granollers i un referent de qualitat educativa.
· Les estratègies d'actuació:
Com a estratègies de treball s'utilitzaran, entre d'altres, la potenciació de la cultura de reflexió i debat pedagògic entre els docents a partir de dades objectives de la zona i de la pròpia pràctica educativa. La participació i el consens de tots els centres respecte la necessitat de l'equilibri en l'escolarització i en la cohesió social. Foment de les xarxes municipals com a elements de suport i recuperació dels alumnes per al sistema. Participació i implicació de professionals de perfils diferents en el treball en xarxa.
En els propers 4 anys, període d’aplicació d’aquest projecte, Granollers, la ciutat que té la voluntat de ser una ciutat educadora, que fa de la innovació, la participació, la convivència i la creativitat de les persones, la base del seu progrés.
Ha d’avançar en:
1) En la millora de l’escolarització equilibrada
2) En el treball cooperatiu entre centres
3) En la millora de la confiança entre la comunitat educativa i les administracions educatives
4) En la participació activa de les Associacions de pares i mares
5) En el reconeixement del servei educatiu com un servei de qualitat que permet la millora dels resultats acadèmics, la cohesió social i la formació al llarg de la vida
6) En l’eficiència de l’ús dels recursos públics
7) En l’ús de la ciutat com a recurs educatiu
8) En la millora de l’aprenentatge i ús del català com a llengua vehicular i element de cohesió social i d’oportunitats