L’ATM i la Direcció General de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, presenten un projecte pilot per implementar mesures ambientals en la mobilitat laboral al corredor Besòs-Congost-Mogent, al Vallès Oriental, que inclou 26 actuacions a implementar durant el 2021, al voltant de 7 eixos estratègics, amb la col·laboració de les empreses de la comarca. És un document viu, que neix amb la voluntat que els agents afectats s’hi impliquin. L’objectiu és treballar conjuntament per millorar la qualitat de l’aire al corredor Besòs-Congost-Mogent, mitjançant la implantació d’un nou model de mobilitat saludable, sostenible, eficient, segura, inclusiva, equitativa, intel·ligent i digital.
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín; la directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic, Mercè Rius, i el director general de l’ATM, Pere Torres, i alcaldes de la comarca han compartit una presentació telemàtica d’aquest projecte, que forma part de l’Estratègia de corredors sostenibles del pla de mobilitat del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona (SIMMB).
Durant la seva presentació el conseller Calvet ha incidit en la mobilitat associada al món laboral com "una assignatura pendent en termes de sostenibilitat ambiental i competitivitat econòmica". En aquest sentit, ha dit que "cal capgirar en deu anys aquest dèficit històric i aquesta prova pilot ens servirà per a fer-ho".
L’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, ha evidenciat els dèficits en transport públic i en infraestructures en una zona on el pes de les indústries i dels serveis és molt alt. El desdoblement de l’R3, de Parets a la Garriga, amb el seu projecte constructiu aprovat, serà un important avenç i una reclamació històrica que en el moment que sigui realitat serà part de la solució. Però cal insistir en "estratègies compartides i comunes en la lluita contra el canvi climàtic, calen més recursos i més coneixement".
El projecte, que afectarà una població de més de 409.000 persones i 3.518 empreses en polígons d’activitat econòmica, és fruit de l’esforç de coordinació de tres instruments de planificació de la comarca: el Pla director de mobilitat del Sistema Integrat de Mobilitat Metropolitana de Barcelona; el Pla d’Actuació per la Millora de la Qualitat de l’Aire, i el Pla Específic de Mobilitat del Vallès.
Amb la implementació progressiva de les mesures contemplades, s’espera reduir en 5 anys l’emissió de més de 371 tones de de NO2, 24 tones de CO2 i 18 tones de PM10.
Josep Mayoral ha destacat les accions per millorar "la xarxa ciclable i la seva seguretat, l’últim quilòmetre de la distribució de mercaderies, l’increment de les flotes amb vehicles elèctrics, i la zona de baixes emissions específicament per Granollers i els municipis que s’hi vulguin sumar".
Més actius en els desplaçaments a la feina
L’objectiu de l’estratègia de corredors sostenibles és incidir en les accions per facilitar els desplaçaments a les persones i a les mercaderies, promovent els modes sostenibles de mobilitat. Així, es pretén fer més competitiu aquest territori i les seves empreses.
Un dels aspectes clau és la implicació de les empreses i la mobilitat associada als desplaçaments del seu personal, perquè siguin el més eficients possible en termes de sostenibilitat ambiental, inclusió i competitivitat econòmica.
A més, el projecte incentiva els desplaçaments en modes actius, i alhora garanteix tant la seguretat com la salut de les persones usuàries. Així, s’integraran a mode de prova pilot nous vehicles de mobilitat personal que han vist incrementat el seu ús en els últims anys, com ara bicicletes i patinets.
D’altra banda, el projecte fa una aposta clara pel transport públic desenvolupant nous serveis per ampliar l’oferta disponible, facilitar l’accés i la intermodalitat, així com millorar la informació proporcionada als usuaris. També fomentar una major eficiència energètica d’aquests tipus de modes, promovent una línia elèctrica en el territori. Per millorar el transport públic per carretera es preveuen carrils bus o millores en les parades interurbanes, per assolir un servei més competitiu vers el vehicle privat.
També accions per augmentar l’ocupació dels vehicles, tant en l’àmbit particular com el de mercaderies, el foment de vehicles més sostenibles i la instal·lació de punts de càrrega pels vehicles elèctrics.
Finalment, es fomenta l’ús de les noves tecnologies promovent actuacions centrades en la millora de la integració telemàtica dels serveis, així com una prova pilot de la mobilitat autònoma com a solució d’optimització de diferents serveis.