La 24a edició del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) se celebra a Granollers amb més professionals, més diversos i amb més projectes audiovisuals i digitals

El MAC tanca amb la xifra d'inscrits més alta des del 2017 amb els objectius d'acollir bona part de l'àmbit digital de comunicació de proximitat assolits

15 de Juny 2023
+
El Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) arriba a la seva 24a edició amb 580 persones

El Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) va celebrar dimecres la seva edició número 24 al recinte de Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers amb una assistència de 580 participants presencials. És la xifra d’inscrits més alta des del 2017, quan el mercat encara es celebrava durant dos dies. El certamen, a més, va rebre unes 250 visualitzacions en streaming –que incrementaran el seu número a través de la programació en diferit–, procedents de diversos camps del món de la comunicació de proximitat.

La incorporació del món digital està convertint el MAC en un dels espais més destacats per fomentar la relació i l’intercanvi de coneixements i serveis entre professionals i empreses dels sectors audiovisual i digital. Durant la jornada, hi va haver sessions dedicades a noves maneres d’explotar el contingut audiovisual en el món digital o a les tecnologies vinculades a la intel·ligència artificial i l’automatització. També s'hi van explorar les novetats en l’àmbit del pòdcast, a través de la III Trobada del Podcàsting.

Un dels espais amb més participació ha estat la presentació dels projectes de pòdcast i documental televisiu, en format pitching, candidats a ser coproduïts per la Xarxa Audiovisual Local (XAL). Diverses productores i mitjans de proximitat van passar per Roca Umbert a presentar les seves propostes davant del jurat. D'aquesta manera, el MAC es va convertir en un punt de referència per a la coproducció a casa nostra.

Juntament amb aquestes sessions, el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) va presentar l’informe anual sobre l’estat del sector. I també va tenir, igualment, molt èxit d’assistència el debat sobre les oportunitats de futur de la nova Llei de la Comunicació Audiovisual de Catalunya, organitzada per la secretaria de Mitjans de Comunicació de la Generalitat. La Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya (FFMCLCat) va debatre sobre el futur del sector i l'impacte de la intel·ligència artificial.

Mereix una menció especial a part, la Trobada del Podcàsting a Catalunya, que enguany arribava a la tercera edició. S'hi van fer ponències per a professials, sobre diversos temes que afecten el món de l'àudio, i també tallers pràctics. Cal destacar la presentació de l'associació Espai Sonor, una entitat que busca aplegar i enfortir tot el món del podcàsting en català.

D’altra banda, l’àmbit de fira empresarial –Fira MAC– va acollir la presentació de les novetats d’una vintena d’empreses proveïdores del sector. La trobada va servir per incorporar proveïdors sectorials procedents del món digital i de la comunicació híbrida.

En definitiva, el MAC es consolida com el punt de trobada de la comunicació a Catalunya. També com a espai de referència per a la transferència de coneixement en l’àmbit de la comunicació de proximitat a l’Estat espanyol, a través del seguiment de les sessions en línia.

Premis al talent local

Com cada any, el MAC va tornar a tancar amb els Premis de Comunicació Local, organitzats per la XAL. La gala va entregar set guardons als millors mitjans i continguts de proximitat.

tvmataró va guanyar el premi a Millor Televisió; Ràdio Igualada, a Millor Ràdio; i Pallars Digital, a Millor Digital, d'entre les categories de Mitjans. D'altra banda, els premis Millor Contingut van ser per al documental Èpica. El llegat de la Fura dels Baus, de Televisió de Badalona (Millor contingut de vídeo); Paı́s Invisible, de l’Associació Per la Difusió d’Occitània (àudio); i Dones que han fet història a Barcelona, de betevé (multimèdia o transmèdia).

Durant el certamen també es va guardonar el periodista Jordi Molet amb el Premi a la Trajectòria. Molet ha estat fins fa poc conseller delegat del diari Regió7, Diari de Girona i del setmanari Empordà, del grup Prensa Ibérica. Va desenvolupar la seva carrera a El 9 Nou, mitjà del qual va ser director general durant molts anys. També ha estat president de TVLocal.cat i conseller delegat de la productora Catalana de Televisió local.

 Josep Maria Codina, Premi Especial del jurat dels Premis de Comunicació Local

Aquest any, entre els reconeixement dels Premis de Comunicació Local, es va atorgar el Premi Especial del jurat a l'exdirector del MAC, Josep Maria Codina. La d'enguany era la primera edició sense ell al capdavant del certamen després de 13 anys al càrrec.  D’altra banda, l’exalcalde de Granollers, Josep Mayoral, que va ser un dels impulsors del MAC, va recollir el guardó Especial del Jurat 2022. Li va fer entrega del premi l’alcaldessa en funcions de Granollers, Alba Barnusell.