D’acord amb el Pla Estratègic Granollers 2030, un dels elements clau per a la prosperitat econòmica de la ciutat és la diversificació i el foment d’entorns on es promogui la creativitat i la innovació. Un dels reptes del projecte per a la promoció econòmica i comercial de la ciutat i del centre històric és el foment de l’activitat comercial singular i basada en la proximitat, així com la millora del seu entorn urbà. És per això que, alineats amb el Pla Estratègic, el projecte té entre els seus objectius subratllar la capitalitat econòmica de la ciutat, potenciant les singularitats de Granollers en el marc de la regió metropolitana de Barcelona. Així mateix, tenir cura del comerç local davant les grans empreses de comerç en línia i promoure models econòmics amb perspectiva social i ambiental.
En aquesta línia, l’Ajuntament destinarà 80.000 euros a ajuts per a la creació de noves empreses. Els ajuts s’incrementaran en el cas que l’activitat sigui un comerç al detall, una cooperativa o una proposta vinculada a la indústria cultural i creativa, també si s’ubica en un local buit comercial en planta baixa, dins la zona de baixes emissions (ZBE).
El comerç urbà
A Granollers gairebé el 90 % dels establiments comercials es troben dins de la trama urbana, fet que esdevé un factor de cohesió social i contribueix a la mobilitat sostenible. Segons les darreres dades de l’Observatori dels Centres Urbans de la Fundació Comerç Ciutadà, Granollers manté una bona salut comercial en el seu centre històric. L’any 2023, amb un 87,7 % d’establiments oberts, es va situar un 3,5 % per sobre de ciutats mitjanes amb nuclis històrics amb concentració d’activitat comercial similar. El centre exerceix de pol d’atracció de visitants i és el centre neuràlgic dels diversos eixos comercials, que garanteixen comerços, restauració i serveis en tots els barris de la ciutat. Un centre dinàmic i atractiu també ajuda a generar llocs de treball i a incrementar el PIB de Granollers.
Nou grup de treball assessor per a la promoció del centre històric
El projecte per a la promoció econòmica i comercial de la ciutat i del centre històric té com a punt de partida l’encàrrec d’una anàlisi de la situació actual del nucli urbà a un nou grup de treball assessor, format per persones vinculades a la ciutat, expertes en diversos àmbits. L’objectiu és definir un pla de millora que incideixi en l’entorn urbà, en l’ocupació dels locals, en la diversificació de l’oferta i en l’activitat cultural i d’oci entorn l’illa de vianants.
El nou grup està coordinat per Ramon Daví; activista social i cultural i compta amb Amadeu Barbany, que és empresari i botiguer de tercera generació i va coordinar el Grup de Comerç del Pla Nacional de Valors de Catalunya; Víctor Font, empresari; Teresa Llobet, gestora cultural; i Fina Jerez, professora i especialista en matemàtiques financeres i comissària del Tercer Pla Estratègic Granollers 2030.