Granollers celebra la sisena edició de les Jornades de Laboratoris de Lectura

Els dies 2 i 3 de juliol la Biblioteca de Roca Umbert serà de nou l'escenari de les Jornades de Laboratoris de Lectura, una iniciativa que se celebra cada dos anys i que arriba a la sisena edició

09 de Juny 2021
+

Les Jornades de Laboratoris de Lectura s'han convertit en un punt de trobada important per als professionals del món de la lectura i la infància. Bibliotecàries, educadores, llibreteres, dinamitzadores culturals, especialistes en literatura infantil i juvenil comparteixen neguits, recursos i bones pràctiques per promoure la lectura entre els infants.

La sisena edició de les jornades estan organitzades per l'Ajuntament de Granollers, Biblioteques de Granollers, la Diputació de Barcelona i Roca Umbert Fàbrica de les Arts, i compten amb la col·laboració del COBDC (Col·legi Oficial de Bibliotecaris-Documentalistes de Catalunya) i la Cooperativa Abacus.

A causa de les mesures Covid-19, aquest any excepcionalment, les jornades es desenvoluparan en un format híbrid: un primer dia virtual i un segon dia de tallers presencials.

Aquesta edició porta per títol "La gramàtica del Joc. El joc com a motor de creació en els laboratoris de lectura". Si posem la mirada en els infants hi ha una cosa que els descriu i els uneix: el joc. Jugar és la seva manera d'entendre el món i de transitar per la vida. El joc és el seu motor creatiu i, en la biblioteca, sovint és la porta d'entrada al món de la ficció. De la mà d'artistes i professionals del món de la lectura, l'art i la infància, en aquesta edició, es posa el focus a descobrir llibres que es llegeixen jugant i jocs que es juguen llegint.

Divendres 2 de juliol, al matí es tractarà la relació entre joc, literatura, art i infància de la mà de l'antropòloga Anna Juan Cantavella, l'il·lustrador i dissenyador gràfic Isidro Ferrer i l'artista Jordi Lafon.

El mateix divendres a la tarda, es posa el focus a les obres que neixen d'un procés creatiu lúdic o que requereixen del joc per poder ser llegides. Piu Martínez, editora, parlarà de la relació entre el disseny de joguines i la literatura, i posteriorment es faran tres tallers simultanis amb l'artista, Antonio Ladrillo, l'arquitecta i dinamitzadora, Elena Detalleres, i els creadors d'Ediciones Modernas el Embudo, Elena Odriozola i Gustavo Puerta Leisse.

Dissabte 3 de juliol, al matí serà el torn de professionals de diferents disciplines artístiques del nostre entorn que, a través de diferents tallers, mostraran dinàmiques de joc que ens aproparan a la lectura o a la creació de relats: ficció digital, de la mà de Lucas Ramada Prieto, al collage poètic amb l'artista Teresa Rubio, els llibres-joc sense mots amb l'especialista Emma Bosch, instal·lacions de literatura, art i joc amb el mediador literari Marc Alabart i lectura, moviment i joc amb Cristina Martí Ninot, fundadora del col·lectiu Creamoviment.

A través de tallers, conferències, exposicions i debats, les jornades volen ser un recurs formatiu molt valuós per a tots els professionals que en el seu dia a dia treballen amb lectura i infància.

Paral·lelament, des de l'organització s'han encarregat dues recerques per enriquir els continguts de les jornades. Per una banda, Teresa Duran, especialista reconeguda en l'àmbit de la lectura infantil, ha fet una selecció d'autors i obres referents en el joc literari, que s'exposaran durant la jornada.
Per l'altra, Àgata Losantos presentarà el resultat d'unes entrevistes que giran al voltant de la necessitat, o no, d'innovar en activitats literàries.

Les inscripcions es podran fer a partir del 14 de juny a les 15 h a través del bloc de la Biblioteca: https://wp.granollers.cat/lablletresimatges

La Biblioteca Roca Umbert compta, des de fa més de deu anys, amb el seu propi laboratori de lectura, una activitat mensual per a les famílies amb infants que es planteja com un espai per experimentar amb la lectura des del punt de vista sensorial, artisticocreatiu, lúdic i reflexiu. L'objectiu és crear un moment especial al voltant dels llibres, amb un lligam vivencial que perduri en la memòria dels infants.