Aquest dijous s’ha celebrat el primer ple del curs 2021-2022 del Consell de la Formació Professional de Granollers. La sessió ha tingut lloc a la Sala Tarafa, amb la presència del director general de Formació Professional, Àngel L. Miguel Rodríguez, el director de Serveis Territorials Vallès Maresme, Simó López i Xirau, que han presentat les prioritats del departament d'Educació, especialment les que afecten Granollers en l'àmbit de l'FP.
Pla de treball del curs 2021-2022
El Consell ha aprovat el nou pla de treball del curs 2021-2022, un pla que té com a prioritat poder augmentar les places tant de grau mitjà com de grau superior a la ciutat. Es vol treballar conjuntament amb l'administració competent per poder augmentar l’oferta formativa a Granollers per poder donar resposta a la demanda existent.
També es dona prioritat a poder disposar d’un sistema d’orientació propi, amb una visió holística, que permeti fer un acompanyament a les persones i també als centres en tot el procés d’acreditació i reconeixement, que caldrà concretar amb l’agència FPCAT.
El Consell segueix apostant per l’FP dual i vol continuar ampliant la formació en alternança dual de totes les famílies professionals, fent difusió a empreses, sobretot a PIMES. Es tracta de seguir unint les sinergies de centres, representants empresarials, gremis i cambra de comerç, una feina iniciada ja fa molts anys i que intenta que la pandèmia no n’impliqui un retrocés.
El Pla vol seguir treballant projectes d’agenda compartida, amb la col·laboració entre centres i entre centres i empreses, i apostar per la innovació de projectes.
El programa + Oportunitats, per no deixar ningú enrere, segueix sent una prioritat, amb el Centre Vallès com a referent de noves oportunitats en el nostre territori, en la lluita contra l’abandonament escolar.
I per últim, el Consell vol incidir en tot el que fa referència a indústria 4.0 aplicant tecnologia intel·ligent a tota aquella formació que permeti passar del món físic a l’artificial.
Enguany, el pla també incorpora el fet de col·laborar activament amb el nou Consell de l’FP d’àmbit comarcal, que permetrà compartir l’expertesa i experiència dels darrers 12 anys, i enriquir-se amb la dels altres membres del Consell comarcal.
Creixement de les especialitats en FP
El Ple ha aprovat el document "Proposta de creixement en especialitats formatives en FP a Granollers", elaborat al curs passat pel grup de treball sorgit del Consell i consensuat amb tots els agents del territori. Tot i que Granollers és una de les ciutats que més places ofereix tenint en compte la seva població, la condició de capital de comarca i del mercat de treball i la demanda de places d’FP existent, fa necessari augmentar l’oferta formativa tant de grau mitjà com de grau superior.
Les principals conclusions del document són la necessitat de creació de més places en FP inicial, sobretot en grau mitjà; la necessitat de creixement dels centres d’FP, sigui disminuint els grups d’ESO o ampliant les instal·lacions; la creació d’un nou centre que giri al voltant de l’àmbit sociosanitari; l’especialització dels centres, i que tinguin una oferta àmplia, tant d’FP inicial (grau mitjà, superior, cursos d’especialització) i FP per l’ocupació (a través de convenis amb entitats, empreses o gremis); poder atraure noves formacions que el mercat necessiti i que formaran la nova oferta d’FP; i donar suport des del Consell d’FP a totes les iniciatives, públiques o privades en l’àmbit d’FP, que vagin en la línia del document.
15 alumnes han participat de programes de mobilitat internacional
A l'inici de l'acte s’han lliurat les beques Erasmus+, el programa de la Comissió Europea per educació, formació, joventut i esport, que té com a objectiu principal oferir experiència als alumnes tant professional com personal mitjançant estades a l’estranger. D’una banda, es contribueix al fet que l’alumne s’adapti a les exigències del mercat laboral a escala comunitària, adquirint aptituds específiques, així com millorar la seva comprensió de l’entorn econòmic i social del país en qüestió, i de l’altra, l’alumne obté experiència laboral.
Al curs 2020-2021, quinze alumnes han pogut fer mobilitats internacionals per acabar les pràctiques professionals en diferents països com Eslovènia, Itàlia i Irlanda. Dels quinze, quatre de grau superior que estudien a l’Institut Carles Vallbona, i 11 de grau mitjà.
Aquests joves han passat entre 1 i 2 mesos desenvolupant el que han après durant el cicle formatiu a una empresa relacionada del sector. Les empreses que col·laboren del país de destí, pertanyen a diferents sectors econòmics.