L'organització del Mercat Audiovisual de Catalunya (MAC) ha expressat la voluntat de ser un certamen de present i futur i lligat als reptes del territori amb motiu de la presentació de la 25a edició, aquest dilluns al migdia. L'acte, amb presència d'autoritats, s'ha fet al plató del Centre Audiovisual de Roca Umbert Fàbrica de les Arts de Granollers. Ha estat la trobada prèvia al MAC 2024, que se celebrarà dimecres que ve, 5 de juny, a les mateixes instal·lacions.
La presentació ha estat encapçalada per l'alcaldessa de Granollers, Alba Barnusell, i també hi han participat el director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Jordi del Río; el conseller delegat de la Xarxa Audiovisual Local (XAL), Marc Melillas; i el director de l'Observatori de la Ràdio a Catalunya (GRISS-UAB), Josep Maria Martí.
"Des del MAC, mirem al futur. Agraïm tota la gent que ha fet possible aquestes 25 edicions i continuem amb el compromís de treballar amb un sector que vertebra el país i que crea identitat al territori", ha dit Barnusell.
L'alcaldessa ha posat sobre la taula els reptes d'aquest any, com ara la intel·ligència artificial (IA), i ha anunciat l'ampliació de l'activitat amb més certàmens vinculats al MAC a la tardor, sota el segell MAC+.
El director del MAC, Lau Delgado, ha insistit en un projecte que seguirà acompanyant el sector audiovisual, sigui quin sigui l'escenari. "Tenim reptes sobre la taula, com són les tecnologies vinculades al món de la IA o els processos integrals de digitalització del sector. Tots aquests processos s’han d’abordar: necessitem que hi hagi un punt de trobada i un punt de transferència de coneixement en què es puguin prendre decisions consensuades".
Delgado també ha dit que l'edició d'aquest 2024 "serà especial", perquè hi coincidiran els aniversaris del MAC i la Xarxa Audiovisual Local (XAL) –que fan 25 anys tots dos– i el centenari de les primeres emissions de ràdio a Catalunya.
El conseller delegat de la XAL, Marc Melillas, ha incidit en la relació indestriable amb el MAC. "La XAL i el MAC tenen un origen que sense cap dels dos s’explicaria. El MAC va néixer com a una necessitat de les televisions de trobar-se i compartir. La pinya de les televisions locals és a Granollers", ha dit Melillas.
Un centenar de propostes a les crides a projectes
Melillas ha aprofitat la trobada per anunciar que les crides a la producció de projectes audiovisuals que es presentaran al MAC han rebut un centenar de candidatures: 60 de documentals audiovisuals i 40 de pòdcast. "Estan molt per sobre de les expectatives que ens havíem marcat. Això és un bon senyal, perquè significa que aquí hi ha un espai per créixer." Enguany, a més, la crida de la XAL compta amb la participació activa de Radiotelevisió Espanyola (RTVE), fruit d’un acord de col·laboració.
La Trobada del Podcàsting torna amb sessions més variades
Un altre dels eixos del MAC 2024 és el món de l'àudio i el pòdcast. Aquest any la programació del mercat s'ha reforçat amb una nova línia de continguts –el MAC Àudio–, en què també hi ha inclosa la quarta Trobada de Podcàsting a Catalunya. Aquest últim àmbit, com sempre, s'organitza conjuntament amb l'Observatori de la Ràdio a Catalunya (GRISS-UAB).
El seu director, Josep Maria Martí, ha destacat el creixement del consum d'àudio i l'ampliació de temàtiques pel que fa a la Troba del Podcàsting d'aquest any. "El pòdcast és encara més ampli. Hem de parlar d'un món de l'àudio més diversificat, amb música digital, audiollibres o ràdio online. Els estudis diuen que el consum mediàtic, en part, disminueix pel volum d'oferta. Encara pren més valor que l'àudio estigui guanyant un lloc preeminent".
Per acabar, el director general de Mitjans de Comunicació de la Generalitat, Jordi del Río, ha destacat la col·laboració del Govern amb el MAC. "És un excel·lent punt de trobada per al sector audiovisual i de la proximitat i una excel·lent corretja de transmissió dels mandats del Govern en l'audiovisual", ha dit. En aquest sentit, el MAC acollirà ponències sobre el Pla de diversitat de 3Cat o la necessitat d'enfortir la llengua catalana en la producció de continguts al nostre país.