La presentació del Cantània 2014 s'ha fet a l'escola Ferrer i Guardia. Amb molta il·lusió i ganes de pujar a l’escenari, els alumnes d’aquesta escola han fet una petita demostració de tres de les cançons que s’interpretaran durant l’espectacle Cantània ‘Rambla Llibertat’ els propers caps de setmana del 6, 7, 8, 13, 14 i 15 de juny, a la Sala Gran del Teatre Auditori de Granollers. L’espectacle, que arriba a la catorzena edició al Vallès Oriental, compta enguany amb la participació de 3.700 nens i nenes -més que en cap altre edició-, procedents de 84 escoles, de 31 municipis del Vallès Oriental.
Des de l’any 2001 l’Associació Cultural de Granollers, el Teatre Auditori de Granollers i l’Ajuntament de Granollers organitzen conjuntament aquest projecte musical i educatiu que implica a alumnes i mestres i s’impulsa des de l’Auditori de Barcelona des de fa 25 anys, amb el patrocini de l’Obra Social La Caixa i la Generalitat de Catalunya, en aquesta edició.
Contribuir en la formació permanent dels especialistes de música i millorar l’educació musical dels alumnes que hi participen, mitjançant una vivència en directe i compartida amb nois i nois de diverses escoles de la comarca segueixen sent els objectius principals d’aquest gran projecte, que enguany arriba a la catorzena edició al Vallès Oriental.
La cantata d’enguany però arriba plena de sorpreses i nous temes. Girarà entorn al barri de la ‘Rambla Llibertat’, on l’alegria es respira arreu i la concòrdia es viu de manera genuïna. Estela, una atrafegada periodista de la televisió, sempre a la recerca de notícies insòlites, se sent atreta per aquest barri tan especial i es disposa a descobrir quin secret hi ha darrera d’aquest fet tan inusual. Amb l’ajuda del seu càmera, en Gómez, l’Estela acaba entenent que una comunitat lliure i feliç és la suma i la convivència de totes les llibertats individuals, sense oblidar mai el respecte als altes. Una cantata a favor de la pluralitat i la diversitat, on s’hi respira un sentiment de fraternitat, concòrdia, respecte i dedicació a la comunitat. Un espai de trobada on al diversió i la disbauxa també tenen cabuda i la festa té lloc al carrer amb la participació de tothom.
Un sentiment de llibertat que Cantània expressarà a través dels alumnes i també de la pròpia música, creada en aquesta edició a partir d’una barreja de gèneres urbans (rap, beatbox, blues, dixieland o reggae) i músiques del món (dabke àrab, ritmes africans o samba brasilera), tots passats pel tamís d’un tractament musical contemporani.
“Cada cantata és especial i innovadora. La d’aquest any tracta temes com la llibertat, la igualtat, el respecte envers als altres, l’alegria i la bona convivència entre persones d’una mateixa comunitat”, ha explicat avui Marti Pujadas, responsable de l’AC, destacant que “amb aquesta nova edició, el projecte no només es consolida al Vallès Oriental sinó que creix respecte a anys anteriors i passa a tenir més participació i més escoles implicades que en cap altre edició”. La cantata ‘Rambla Llibertat’ ha estat estat escrita per Marc Rosich, amb la música d’Albert Carbonell i la direcció musical de Josep Prats, Elisenda Carrasco, Oriol Castanyer i Montse Meneses. La direcció escènica és d’Ignasi Tomàs.
En referència al finançament de Cantània, Martí Pujadas ha explicat que, novament, “l’Ajuntament, l’Associació Cultural i el Teatre Auditori ens trobem sols davant d’aquest projecte, sota un equilibri fràgil i sense altres aportacions econòmiques. La regidora de Cultura, Alba Barnusell, ha expressat, però, que tot i la fragilitat econòmica del projecte, “Cantània seguirà existint”. Per a Granollers, “l’educació és la base del futur i Cantània, un dels millors exemples de projectes educatius que fan de Granollers una ciutat educadora per excel·lència”, ha dit la regidora. És per això que, des de l’Ajuntament, seguiran recolzant la proposta, “sobretot ara que l’educació musical està tan qüestionada en aquest país” i continuaran apostant per la cultura i l’educació, fent que cada any els alumnes gaudeixen d’aquesta experiència a les aules i la puguin compartir amb altres nens i nenes de la comarca.
Enguany es preveu que uns 8000 espectadors passin pel Teatre durant els dos propers caps de setmana per gaudir del resultat final a molts mesos de treball. Un treball que ha tingut un impacte molt positiu en alumnes i mestres. “La valoració de Cantània per part de les escoles que han participat és sempre excel·lent. Alumnes i professors s’enriqueixen d’aquest projecte musical i poden compartir la vivència amb altres escoles de la comarca i oferir al públic un projecte de qualitat”, ha remarcat Martí Pujadas, afegint que “Cantània es treballa durant tot el curs. De fet, un cop acabin els concerts, ja es començarà a preparar la de l’any vinent”.
Cantània és, per tant, molt més que una sèrie de concerts. Comporta la participació de moltes persones i molts municipis i un treball molt exhaustiu de formació d’especialistes de música de les escoles, que han assistit a diferents jornades formatives des de l’octubre de 2013 fins al febrer d’aquest any. A les jornades, els mestres han rebut classes de direcció coral i de tècniques de veu per tal d’aprendre bé la partitura i poder, després, ensenyar-la correctament als seus alumnes.
L’alcalde, Josep Mayoral, ha destacat durant la presentació la vocació eminentment educativa del projecte: “Cantània reflecteix el sentiment de ciutat educadora de Granollers, la passió i el compromís per la música, com a element essencial de creativitat, així com el creixement personal dels alumnes, veritables protagonistes d’aquesta gran història. La història d’una Rambla, d’una ciutat, que promou un món millor”.
CALENDARI D’ESPECTACLES
Divendres 6 de juny, a les 20.30 h
Dissabte 7 de juny, a les 12 h, 17 h i 20.30 h
Diumenge 8 de juny, a les 12 h, 17 h i 20.30 h
Divendres 13 de juny, a les 20.30 h
Dissabte 14 de juny, a les 12 h, 17 h i 20.30 h
Diumenge 15 de juny, a les 12 h, 17 h i 20.30 h
ELS AUTORS DE CANTÀNIA
Text: Marc Rosich (Barcelona, 1973)
Dramaturg, director, actor i traductor literari. Llicenciat en Periodisme i Traducció per la UAB, s’ha format en l’escriptura dramàtica als seminaris de l’Obrador de la Sala Beckett, on actualment imparteix classes de dramatúrgia. Actualment prepara Voices of Passion (creació amb Calixto Bieito, Betty Nansen Teatret, Copenhaguen, 2010),Autorentat (Staatstheater Stuttgart / Romea, 2011), l’adaptació de Pedra de Tartera de M. Barbal (TNC, 2011) i el llibret de l’òpera L’ombra de Byron (amb música d’Agustí Charles, Staatstheater Darmstatd / Liceu, 2011). Per a la Companyia Romea, ha signat amb Bieito les dramatúrgies de Don Carlos de Schiller (2009),Tirant lo Blanc de J. Martorell (2007, Premi Crítica BCN millor dramatúrgia) i Plataforma de M. Houllebecq (2006). Amb Rafel Duran, ha fet la versió de Mort de dama de Ll. Villalonga (TNC, 2009). Amb el director Antonio Calvo ha estrenatNel dì della vittoria (2009), L’odissea d’Homer (2009), N&N (2008), Enfermo imaginario (amb Pau Miró 2008), Duty Free (2006) i Entre Meses Variados (2006). Ha estrenat també el llibret d’òpera La Cuzzoni (amb música d’A. Charles, Darmstadt, 2007), Party Line (2006), De Manolo a Escobar (2006), Surabaya (2004, Finalista Premi Fundació Romea 2004) i Copi i Ocaña al Purgatori (2004).
Música: Albert Carbonell (Barcelona)
El guardonat compositor Albert Carbonell va estudiar al Conservatori Superior de Música de Barcelona (Catalunya) i a l'Escola Juilliard de Música i l'Escola de Música Mannes a Nova York (Estats Units). Els seus premis inclou el de la Fundació Autor / Societat General d'Autors i Editors d'Espanya (SGAE), la Fundació Agustí Pedro i Pons, de la Universitat de Barcelona i la Beca Fulbright. Premiat com "el millor compositor català" de l’any 2001 en el Concurs Francesc Civil a Girona per la Societat de Compositors Catalans, és també el guanyador del Concurs Internacional de Composició de Montserrat (València, Espanya), i el Premi de Composició Martinu Boruslav.
El seu treball està presidit per l'ús de contrapunt, així com una marcada preferència a la nova notació. Està molt influenciat per l'harmonia extensa tradicional, el gust pels efectes tímbrics i una aproximació a la cançó popular català. És l'autor de dues òperes completes, "Lisístrata" i "La lluna a l'ONU cove" (La lluna en una alforja) i l’aclamat oratori "Les Homilies d'Organyà". El seu catàleg inclou peces per a instruments solistes, conjunts de cambra, orquestra de cordes i orquestra simfònica, així com peces corals i cançons infantils, sardanes i obres per a cobla (conjunt nacional català).
Albert Carbonell ha estat compositor en residència a l'Institut i el Festival de Performance Contemporani de la Ciutat de Nova York (IFCP) i va ser, durant sis anys, el director artístic del Festival de Música Iberoamericana de Nova York. Actualment viu a Nova York.