Aquesta tarda s’ha formalitzat a la sala de la Comissió de Govern l’ingrés a l’Arxiu Municipal del Fons Foto Comas, a través de la signatura del contracte de donació per part dels germans Francesc i Josep Comas Castellsagué.
El fons Comas està integrat per al voltant de 40.000 fotografies, la major part, negatius en blanc i negre i també en color d’entre els anys cinquanta i noranta del segle passat, a més d’una petita part de documentació relacionada amb les diverses associacions amb què els titulars s’han vinculat al llarg dels anys, com ara la Federació Catalana de Fotògrafs Professionals (que en Francesc cofundà), l’Associació de Fotògrafs Professionals de Granollers i Comarca, i la Confederació Nacional de Fotògrafs Professionals. També inclou unes cinquanta reproduccions en paper de diferents formats. Les imatges són retrats d’estudi individuals i familiars, part dels quals, amb motiu de celebracions com ara comunions o casaments. Moltes persones, granollerins i de la resta de la comarca, tenen a casa fotografies d’estudi fetes a can Comas, unes imatges amb personalitat pròpia.
Amb la signatura del contracte, l’Arxiu es compromet a una sèrie de clàusules que permetran el tractament arxivístic d’aquest conjunt fotogràfic de valor cultural i històric per a la ciutat.
Un negoci quasi centenari
El pare d’en Francesc i en Josep, Joaquim Comas Masuet, va obrir el negoci de Fotografia Comas l’any 1929 al mateix lloc on es troba ara, a la carretera, c. Anselm Clavé, 79, que aleshores era el carrer del Dr. Robert. En Joaquim era un fotògraf vocacional i autodidacte que es va iniciar al món de la fotografia en un laboratori de Barcelona, on va adquirir amplis coneixements en la tècnica de revelat i domini del viratge (procediment per preservar la imatge o obtenir-ne un efecte estètic determinat). Va ser, també, un pioner en el tractament de la llum natural. Fotografia Comas es va especialitzar en retrat d’estudi, sobretot de tipus familiar i infantil. La primera càmera amb què van treballar era de fusta, voluminosa i amb rodetes per poder-la moure.
La segona generació, els germans Francesc i Josep Comas, agafa el relleu del negoci a partir dels anys cinquanta. La dècada de 1960, la càmera de fusta va ser substituïda per una de marca alemanya, una Rolleiflex, i més endavant va arribar-ne una altra tipus Hasselbrad, una Mamya, totes, analògiques.
Actualment, en plena era digital, regenta el negoci la tercera generació de la família, els germans Esteve i Montserrat, fills d’en Josep.