Tot i totes les dificultats, Màquina! es va convertir en un reducte de creativitat i talent. Al llarg de la seva trajectòria, van passar molts músics pel grup i tots van acabar sent reconeguts professionals de la música.
Mentre la majoria de conjunts a Espanya apostaven per la música comercial, aquest grup va introduir la improvisació en la música pop, quelcom inusual en aquest país i més propi del jazz, un gènere amb poca tradició aquí aleshores.
Un llibre que explica fidelment la història de Màquina!, un grup que simplement volia donar sortida a les seves idees musicals, a les seves ànsies juvenils de fer alguna cosa diferent, innovadora i personal i, per descomptat, divertir-se.
Àlex Gómez-Font (Caldes de Montbui, 1976). Es defineix com a autodidacta inquiet. Partint de la música ha creat un univers personal que l'ha portat a navegar lliurement en un estil on la música ha estat el punt d'inflexió per obrir-se a noves temàtiques. Ha escrit diversos llibres d'història musical: Zeleste i la música laietana (Pagès editors, 2009), Barcelona del rock progressiu a la música laietana (Mil·lenni, 2011). De la seva relació amb músics establerts a Cuba va sortir Els últims de Cuba (Pagès editors, 2022). Ha realitzat tasques d'editor literari i ha dirigit, escrit i coordinat diversos projectes discografics. Al terreny audiovisual ha impulsat i dirigit diversos treballs: L'home Orquestra (Swing produccions, 2017), Francesc Burrull, un buit que s'ha d'omplir (Accent Films, 2021). Ha col·laborat a la ràdio, premsa i televisió i ho segueix fent quan pot i el deixen. Creu en la divulgació i beneficis vitals de la música