Més serveis socials per a una major demanda de la ciutadania

L'atenció a la gent gran, infància, discapacitats o persones en situació de risc s'ha incrementat notablement.

02 de Març 2011
+

Serveis Socials d'Atenció Primària ha atès un 140% més de persones el 2010 que en relació al 2007
L'increment de la demanda en serveis socials ve motivat per la implantació de dues noves lleis, la de serveis socials i la de dependència, i també a la crisi. Per fer-hi front, s'ha augmentat el número de professionals a les zones amb més població i s'ha consolidat l'equip de treball comunitari com una eina d'anàlisi i d'intervenció social als barris. 

Així mateix, s'han concedit ajuts econòmics directes a les famílies. En concret, 159.500 € més que l'any 2009, per a beques de menjador, material escolar i llibres de text. També ha augmentat el nombre d'hores contractades per al Servei d'Ajuda a Domicili; s'ha millorat l'accessibilitat i la seguretat de la gent gran arranjant algun aspecte de dins del seu habitatge; i s'han concedit ajuts econòmics en conveni amb entitats com El Xiprer, Càritas o Creu Roja per al subministrament d'aliments a les famílies en risc d'exclusió. A més, els professionals dels serveis socials municipals han fet feines de mediació amb les empreses de subministraments com l'aigua, el llum i el gas i/o han informant dels ajuts que hi ha per impagats, ajornaments o pagaments per part d'un tercer, gràcies a l'orientació legal que presta el Col·legi d'Advocats a través de l'Oficina d'Assistència Jurídica.

El principi d'actuació dels serveis socials municipals és sempre el mateix: promoure l'autonomia personal, ja sigui de persones grans, discapacitades, famílies, etc. i desterrar el tòpic que aquests serveis només es destinen a col·lectius desfavorits. En aquest sentit, l'Ajuntament de Granollers va ser un dels primers a establir el copagament de determinades prestacions, per garantir l'accés als serveis socials a tota la població que els necessiti, sigui quin sigui el seu nivell econòmic.

El doble de participants en les activitats de dinamització de la gent gran
El nombre de participants en les activitats de dinamització de la gent gran s'ha gairebé doblat des del 2007, passant de 263 a 505 persones.

A banda de les prestacions obligades per la Llei de serveis socials, l'Ajuntament de Granollers ofereix altres serveis de manera voluntària, producte de la detecció d'una determinada necessitat. Aquest és el cas, per exemple, de l'Espai Actiu de la Gent Gran, sorgit d'una demanda generada al barri de Sant Miquel-Tres Torres. Un equipament concebut, no només com un espai de trobada de persones grans, sinó també per promoure  l'envelliment actiu, en el sentit de retardar el deteriorament de les persones i estimular la seva autonomia personal. Així, anualment s'hi programen diferents activitats relacionades amb la salut, les relacions socials o el desenvolupament cognitiu, com els tallers de memòria, l'apropament a les noves tecnologies o activitats per fomentar la creativitat. Un altre dels objectius d'aquest espai és fer participar la gent gran en les activitats adreçades a la població general i aconseguir-ne una major presència social.

Amb la pretensió de conèixer més exhaustivament el col·lectiu de persones de 80 i més anys de la ciutat, especialment els qui no recorren habitualment als serveis socials municipals, l'Ajuntament, en col·laboració amb la Diputació de Barcelona i la Creu Roja, va tirar endavant el programa Més a prop. Mitjançant entrevistes en profunditat s'ha recollit dades sobre aquestes persones i se'ls ha informat sobre les prestacions socials a què es poden acollir, alhora que ha permès a l'Ajuntament planificar nous serveis i optimitzar els ja existents per a aquest col·lectiu. L'objectiu final és avançar en la creació d’un observatori de la fragilitat que permeti conèixer la situació de la població més gran. Dins del programa Més a prop s'han fet 1.296 visites a persones més grans de 80 anys.

Un altre servei que s'ha incrementat notablement és el de la teleassistència, un 150% en quatre anys. El Servei d'Atenció Domiciliària ha atès el 2010 un 91% més d'usuaris respecte el 2007.

D'altres actuacions portades a terme en relació a la gent gran són la cessió de Can Relats a la Fundació Antònia Roura per fer-hi un centre de dia, un conveni amb la Generalitat per fer una nova llar d'avis de 100 places, i el concurs per adjudicar la construcció de 66 pisos tutelats a Can Bassa.

Serveis de qualitat per a les persones discapacitades
Un altre dels serveis que l'Ajuntament presta de manera voluntària són els que s'apleguen en el Centre per a l'Autonomia Personal Sírius, que funciona des de 2006. Des d'aquí es dóna atenció i suport a persones amb discapacitat física, psíquica i/o sensorial; gent gran; familiars i cuidadors; associacions, entitats i institucions; professionals i estudiants, etc. Val a dir que el Sírius és un recurs no només per a discapacitats permanents, sinó també per a totes aquelles persones que en un moment o altre de la seva vida necessiten ajut per mantenir la seva autonomia, per exemple, perquè han tingut una intervenció quirúrgica o un accident. A més, els professionals d'aquest equipament també assessoren l'Ajuntament en temes relacionats amb supressió de barreres arquitectòniques i faciliten l'accés a les persones amb mobilitat reduïda a actes públics, com és el cas de la Festa Major. Granollers és de les poques ciutats mitjanes de Catalunya que compta amb un equipament com el Sírius, que presta servei també als altres municipis del Vallès Oriental i del Maresme. 

Durant el període 2007-2010 el Sírius ha atès 1.659 persones amb autonomia reduïda i/o discapacitat, 1.938 cuidadors de persones amb dependència i s'han fet 1.746 assessoraments sobre ajudes tècniques i supressió de barreres arquitectòniques.

Atenció a la infància i l'adolescència
Un dels recursos que l'Ajuntament de Granollers ofereix, en aquest cas obligat per llei, són els centres oberts, pensats per educar i sociabilitzar infants i joves en el seu temps de lleure. Acullen activitats formatives, de dinamització del barri i de relació, a més de ludoteques, tallers, reforç escolar i jocs, coordinades per un educador o treballador social, amb l'objectiu d'aconseguir canviar determinats hàbits. Sempre en horari extraescolar, de dilluns a divendres, i per grups d'edat, entre els 6 i els 16 anys. Recentment s'ha afegit als centres oberts de Ponent, Sud i al que hi ha al Centre Cívic Nord un quart, a la seu de Creu Roja.

Els infants de 0 a 4 anys, acompanyats de la mare, pare o adult responsable, tenen el seu espai al Centre Obert Sud i al barri Congost. Allà es porta a terme el projecte Petits i grans, per potenciar la interrelació entre pares i fills a través del joc i l’intercanvi d'experiències i actituds en la criança i educació dels nens/es. La finalitat última del servei és atorgar als pares els seu paper com a primers i principals educadors dels seus fills. Els objectius són fomentar i ajudar a que l’adult trobi per si mateix noves formes de relació amb el fill/a, i detectar i respondre possibles necessitats educatives dels infants i les seves famílies; exercir d'espai intermedi entre família i escola; facilitar informació als adults sobre llars d’infants i l’educació dels fills a través de xerrades, conferències, cursos i tallers; i promoure el treball en xarxa amb els diferents serveis d’atenció a la petita infància.

Un altre servei preventiu que presta l'Ajuntament i que no és obligat per llei és el Punt de Trobada que facilita el dret de l'infant a relacionar-se amb els seus pares en situacions de conflictivitat familiar. Els casos que s'atenen són derivats per ordre judicial i es presta un suport transitori fins que es recondueix la situació. El que s'ofereix és un espai neutral i acollidor per aconseguir l'acompliment del règim de visites entre fills i progenitors que no en tenen la custòdia, sempre amb la presència d'educadores. D'aquesta manera, es facilita  l'acompliment del règim de visites establert en casos de separació.

Fa poc més d'un any l'Ajuntament també ha posat a disposició de la ciutadania un servei de teràpia per a famílies en què es detecta conflicte i cal una modificació col·lectiva d'hàbits. Aquest servei, que es fa al Centre d'Atenció Integral a les Famílies, s'ofereix perquè l'Ajuntament el considera necessari, tot i que no és obligat per llei.

En aquest mateix sentit, l'Ajuntament va incorporar fa un temps la figura dels educadors comunitaris, la funció dels quals es prevenir la conflictivitat social i promoure que determinats sectors siguin més autònoms i participin i es responsabilitzin de diferents activitats.