Aquest al matí se celebra, a les pistes exteriors del Palau d'Esports de Granollers, la 4a edició de la VallèsBot. La jornada, organitzada pel Servei Educatiu del Vallès Oriental I i l'Ajuntament de Granollers, amb el suport dels ajuntaments de Canovelles, les Franqueses del Vallès i la Roca del Vallès, compta amb la participació de 17 centres de primària i secundària d'aquests 4 municipis que presenten un total de 28 projectes. La participació ha estat inferior que en passades edicions però, atesa la situació provocada per la Covid-19, s'ha valorat molt positivament.
Enguany, el títol de la jornada és “Grans!”, i gira sobre la temàtica del món de la gent gran. L’objectiu és que els alumnes dissenyin ginys robòtics que es puguin incloure en la vida d’aquest col·lectiu, que pot abastar categories tan diferents com l’assistència, l’estil de vida, l’activitat física, l’entreteniment, la cultura… Així, per exemple, alumnes de l’escola Lledoner de Granollers han ideat un carro autònom que, per bluetooth i amb una aplicació mòbil, porta la compra de la gent gran fins a casa. Un altre grup de la mateixa escola, després de fer una enquesta als seus avis i àvies per detectar les seves necessitats, han creat un robot que ajuda a la gent gran a agafar els estris de la cuina.
La jornada ha rebut la visita de representants dels quatre municipis que hi participen. L’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, ha destacat que «durant molt temps la tecnologia ha estat absent dels currículums educatius i és essencial per despertar noves vocacions. Que hi hagi projectes com aquest que permetin obrir noves perspectives i generar espais col·laboratius és un camí que hem de seguir intensament».
L’alcalde de Canovelles, Emilio Cordero, ha afegit «que el treball en equip és molt important com ho és també l’empatia, posar-se en la pell de l’altre i treballar per la millora dels municipis». Per la seva banda, l’alcalde de la Roca del Vallès, Albert Gil, ha destacat l’aposta per «l’enginy que portat a la pràctica sempre és bo per a l’alumnat». I la regidora d’Educació de les Franqueses del Vallès, Marina Ginestí, ha insistit que la proposta «desperta la cultura científica dels infants i fa que aquesta evolucioni».
I és que, d’ençà de la seva primera edició, la Vallèsbot ha volgut potenciar la programació i la robòtica com a eina per a incentivar el treball per projectes entre l’alumnat dels centres participants. En aquest sentit el director dels serveis territorials del Maresme i Vallès Oriental, Pere Masó, ha ressaltat que la VallèsBot suposa el treball conjunt de totes les matèries amb la robòtica com a excusa, «l’objectiu és que l’alumnat s’acostumi a treballar de manera global i competencial, que tinguin un repte i hi busquin solucions».
El projecte VallèsBot
Aquest projecte va néixer el curs 2017/2018 del treball en xarxa entre professors, centres educatius, Ajuntaments i el Servei Educatiu del Vallès Oriental I. Es tracta d’una activitat intermunicipal per la implementació dels coneixements de la robòtica i el pensament computacional tot donant solucions a reptes de caràcter social del nostre entorn més proper. A diferència d’altres projectes de vocació i cultura tecnològica, la VallèsBot no és competitiva i es fa en horari lectiu, fet pel qual tot l’alumnat pren part de la proposta i aprèn de la construcció i programació de robots.
Així, els principals objectius de la VallèsBot són:
Contribuir a la millora de l’èxit educatiu de tots els nois i noies incentivant de les vocacions tecnològiques.
Promoure la cohesió social per mitjà de la implementació dins l’horari escolar de la robòtica per tal d’arribar a tot l’alumnat.
Afavorir el treball i l’aprenentatge en xarxa entre els centres educatius i els diferents agents de l’entorn per aconseguir continuïtat i coherència educativa.
En la primera edició 800 alumnes de 32 grups de 17 centres educatius de primària i secundària de Granollers, Canovelles i la Roca del Vallès van presentar a la VallèsBot les seves solucions tecnològiques per resoldre problemes de mobilitat fent servir la robòtica. En la segona edició hi van participar un miler d'alumnes de 22 centres educatius de Granollers, Canovelles, la Roca del Vallès i, les Franqueses del Vallès i el tema central va ser la millora dels parcs. En la tercera edició, que a causa de la Covid-19 es va haver de celebrar telemàticament, hi van participar 21 centres educatius.
Els centres participants
17 centres educatius de primària i secundària s'han sumat a la 4a edició de la VallèsBot. 9 dels centres participants són de Granollers, 5 són de Canovelles, 2 són de la Roca del Vallès i 1 és de les Franqueses del Vallès:
Escola Joan Solans (Granollers)
Escola Pereanton (Granollers)
Escola Mestres Montaña (Granollers)
Escola Lledoner (Granollers)
Escola Ponent (Granollers)
Escola Salvador Espriu (Granollers)
Col·legi l'Estel (Granollers)
Escola Educem (Granollers)
Institut Marta Estrada (Granollers)
Escola Congost (Canovelles)
Escola Els Quatre Vents (Canovelles)
Escola Joan Miró (Canovelles)
Escola Jacint Verdaguer (Canovelles)
Institut Bellulla (Canovelles)
Escola La Torreta (La Roca del Vallès)
Institut La Roca (La Roca del Vallès)
Escola Joan Sanpera i Torras (Les Franqueses del Vallès)