Cada cinc anys, des de 2003, l’Ajuntament de Granollers encarrega un doble estudi sobre comerç, un sobre els hàbits de compra i consum de persones residents a Granollers i un altre sobre l’atractivitat comercial de la ciutat. De les dades de l’any 2018 es desprèn que Granollers sap retenir la fuita de compra. És a dir, el 94 % dels granollerins i granollerines malgrat l’increment d’oferta comercial de poblacions veïnes continuen comprant a la ciutat, i en el cas dels productes alimentaris és el 99 % de la ciutadania que opta per comprar a Granollers.
L’estudi dels hàbits de compra i consum de les persones residents a Granollers s'ha fet mitjançant una enquesta telefònica a 500 famílies de cinc zones diferents de la ciutat, i en el segon, sobre l'atractivitat comercial de la ciutat, una enquesta a 580 persones no residents a Granollers feta a peu de carrer en dijous, dia del mercat setmanal, i en dissabte, tots dos dies de màxima afluència de visitants. Aquests estudis donen continuïtat a d'altres d'anteriors fets el 2003, el 2008 i el 2013, la qual cosa permet analitzar l'evolució dels diferents comportaments de les famílies pel que fa als hàbits de compra i consum.
El model de comerç de Granollers: proximitat, facilitat i singularitat
El comerç és un element estratègic per la ciutat i motor d’importants actuacions urbanístiques, com l’ampliació de l’illa de vianants o la reforma del Mercat de Sant Carles, que són ben valorades pels compradors de fora la ciutat. Així, qui consumeix a Granollers puntua l’oferta comercial de la ciutat amb una nota de 7,55 i valora els horaris, la professionalitat, la varietat i la qualitat del producte.
La fidelització amb el comerç de la ciutat es constata amb una agenda de fires, el mercat del dijous, una bona oferta de superfícies especialitzades i franquiciades que han contribuït a retenir la compra especialment al sector d’equipament de la persona. A més, cal sumar la xarxa de supermercats distribuïts arreu de la ciutat i les botigues tradicionals i especialitzades que permeten fer gairebé totes les compres a la ciutat. De fet el consumidor de Granollers està immers en les tendències de compra actuals i les combina entre la botiga tradicional i el supermercat.
Augmenta la compra de productes alimentaris Km0
S’evidencia en l’estudi la preocupació del comprador per un consum responsable per part del consumidor granollerí, per tant destaca la incorporació de la compra de productes alimentaris del pagès o directament de productor. El mercat del dissabte de la plaça de la Corona és valorat molt positivament. Entre els visitants el 13 % compren en aquest mercat de productes de proximitat que funciona des del gener de 2017.
El 86,46 % visiten la ciutat per anar de compres
Granollers ha guanyat capacitat d’atracció de visitants i “anar de compres” és el principal motiu per venir a la ciutat. La compra de roba i el calçat és el que atrau el major nombre de visitants. El mercat del dijous s’ha sabut consolidar com una oferta de gran atractiu comercial fidelitzant als visitants que en un 42 % hi passegen setmanalment.
Les dades de l'estudi demostren que el comerç de Granollers ha resistit bé la crisi econòmica; que els granollerins són fidels a l'oferta comercial de la ciutat; i que Granollers continua essent atractiva comercialment per al conjunt de la comarca. A més, els visitants que venen a comprar de Granollers valoren les actuacions urbanístiques que han permès fer un passeig agradable i tranquil en una illa de vianants cada vegada més àmplia.