El Comité Científic

El XVIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores de Granollers compta amb un Comitè Científic que dissenyarà el marc teòric i els continguts del Congrés, seleccionarà les experiències que s’hi presentaran, ajudaran a definir les activitats i també serà el responsable de la declaració final.

Aquest comitè orienta i assessora també en els treballs de la Xarxa Temàtica que estem coordinant amb ciutats de la xarxa espanyola.

Considerem que és oportú tenir el seu coneixement i la seva experiència per poder:

  • Definir amb claredat el marc teòric del tema que us presentem pel Congrés.

  • Dissenyar els eixos que considerem que han de vertebrar l’àmbit de reflexió i també el de les experiències que s’hauran de presentar.

  • Compartir i consensuar el model de format de les ponències, dels diàlegs, dels informes i les publicacions.

  • Generar qüestions que es consideren pertinents per promoure l’estímul cap a la reflexió, el pensament i les propostes.

  • Elaborar un llistat de reptes que en l’àmbit del tema del Congrés han i hauran d’assumir en el present i el futur les nostres ciutats

El Comitè està format per persones expertes i reconegudes d’àmbits diversos com les ciències de l’educació, la gestió cultural, l’antropologia, la filosofia o la creativitat.

Les persones que en formen part són:

Joan Manel del Pozo

• Doctor en Filosofia per la Universitat de Barcelona. Professor Titular de Filosofia de la Universitat de Girona.

• Vicerector de Recerca i Transferència del Coneixement de la Universitat de Girona (2000-2002).

• Coordinador de l’Estudi de Filosofia (1996-2000).

• Tutor d’Humanitats de la Universitat Oberta de Catalunya des de 1995 a 2006.

• Membre de la Junta Directiva de la Societat Catalana de Filosofia des de 2002

• Membre del Grup de Recerca Consolidat de la Generalitat “Grup de Recerca de Filosofia de la Càtedra Ferrater Mora” (Núm. expedient: 2014 SGR 1657)

• Membre de l’Observatori d’Ètica Aplicada a la Intervenció Social, del Campus Arnau d’Escala, des de 2004. N’és el director des de juny de 2013.

• Síndic de la Universitat a proposta del rector i per acord del Consell Social.

• 1r Tinent d’Alcalde de l’Ajuntament de Girona de Participació, Informació i Relacions Ciutadanes (1995-99), d’Educació (1999-2003) de Presidència i Educació (2003-06)

• Conseller d’Educació i Universitats de la Generalitat de Catalunya (maig-novembre 2006)

Ha estat i és una persona referent a la nostra organització. Ha treballat en l’elaboració de la primera Carta de Ciutats Educadores, 1994, i en totes les versions per actualitzar-la, 2004 i 2022.

Ha participat en molts Congressos com a ponent, com a moderador i en algun cas com a membre del Comitè Científic. I ha impartit seminaris sobre “La Ciutat Educadora” a molts equips polítics i tècnics de moltes ciutats del món.

Joan Subirats

• Catedràtic emèrit de Ciència Política i de l’Administració de la Universitat Autònoma de Barcelona (2021)

• Catedràtic de Ciència Política i de l’Administració de la Universitat Autònoma de Barcelona (1990)

• Doctor en Ciències Econòmiques per la Universitat de Barcelona (1980)

• Ministre d’Universitats (desembre 2021 – novembre 2023)

• Tinent d’alcalde de Cultura, Educació, Ciència i Comunitat a l’Ajuntament de Barcelona (juliol 2019 - juliol 2021)

• Responsable de l’àrea de cultura de l’Ajuntament de Barcelona (gener 2018 - maig 2019)

• Investigador i professor visitant en diverses universitats americanes i europees. Càtedra Príncipe de Asturias a la Universitat de Georgetown el 2003.

• Fundador i investigador de l’Institut de Govern i Polítiques Públiques de la Universitat Autònoma de Barcelona.

Sempre ha estat vinculat amb el moviment de Ciutats Educadores. Com a Comissionat de Cultura a l’Ajuntament de Barcelona i posteriorment com a regidor de Cultura impulsà un pla de mandat: EDUCACIÓ I CULTURA. Una proposta per construir un únic projecte de polítiques públiques i molt enfocat a l’assoliment dels drets culturals per part de tota la ciutadania. En el tema del Congrés la seva experiència i trajectòria en el govern de la ciutat de Barcelona ens interessa especialment.

Eulàlia Bosch

• És professora de filosofia, curadora d’exposicions i creadora de projectes que connecten les arts, l’educació, i filosofia amb la vida quotidiana.

• Membre del grup fundacional de l’Institut de Recerca per a l’Ensenyament de la Filosofia (IREF) que va dirigir des de la seva obertura el 1985 fins a 1995. La seva participació en congressos i conferències és una línia permanent de treball en la seva activitat professional.

• Creadora i curadora d’exposicions com ara Criatures misterioses (1992), La capsa màgica (1993), Veure la Llum: Eugènia Balcells (1996), Recordar és fer memòria (1997), La ciutat de les paraules (1998) Oteiza (2000), Freqüències (2009) i Anys Llum (2012) d’Eugènia Balcells, totes elles dotades de projectes educatius d’ampli abast.

• Des de 1990 ha participat en projectes de col·laboració amb museus entre els quals LACMA a Los Angeles, Califòrnia, o la Tate Modern a Londres i amb centres d’educació artística per a nens i nenes com Barnahus a Bergen, Noruega, o Arte in gioco a Milà, Itàlia.

• El 1995 crea el Departament d’Educació del Museu d’Art Contemporani de Barcelona (MACBA) que dirigeix fins a 1999 i des d’aleshores treballa regularment amb la Fundació Eugènia Balcells.

• L’any 2003 crea, juntament amb Ramon Espelt i Pep Subirós, Gao lletres, una agència dedicada a la concepció i desenvolupament de projectes culturals i educatius des de la perspectiva de la cultura com a servei públic.

• Actualment centra el seu interès en l’escriptura.

La seva dimensió intel·lectual i crítica i, per altra banda, la seva experiència com a Comissària de moltes exposicions d’art i d’història ens donen els coneixements i experiències per abordar dos dels eixos del tema del Congrés: el “pensament crític” i la “ciutadania creativa”.

Oriol Nel·lo

• Geògraf especialitzat en estudis urbans i ordenació del territori, temes sobre els quals ha publicat un bon nombre de llibres i articles científics.

• Format a la Universitat Autònoma de Barcelona (doctor en Geografia) i a la Johns Hopkins University (Mestratge en Afers Internacionals), ha estat director de l’Institut d’Estudis Metropolitans de Barcelona (1988-1999),

• Diputat al Parlament de Catalunya (1999-2003) i secretari per a la Planificació Territorial del Govern de la Generalitat de Catalunya (2003-2011).

• Actualment, és membre numerari de l’Institut d’Estudis Catalans i professor de la Universitat Autònoma de Barcelona, on es reincorporà l’any 2011 per impartir des del Departament de Geografia ensenyaments de grau, postgrau i doctorat. Dirigeix així mateix el Grup de Recerca sobre Energia, Territori i Societat (GURB) de la UAB.

• En els darrers anys, ha estat així mateix professor convidat a la School of Environment and Development, Manchester, a l’Instituto Universitario di Architettura di Venezia i al Dipartimento di Architettura de la Università di Sassari, així com conferenciant a universitats del Brasil, Espanya, Itàlia, Gran Bretanya, Mèxic, Portugal i Xile.

L‘experiència com a docent del Departament de Geografia de la Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB i molt especialment la seva experiència en la gestió del desenvolupament del programa Pla de Barris de la Generalitat de Catalunya i recentment del Pla de Barris de la ciutat de Barcelona, en permet tenir el coneixement sobre el territori urbà com a espai constructor de comunitats i alhora també del contrari d’exclusions. Una mirada necessària de qui té el coneixement de l’acadèmic i alhora del tècnic que executa polítiques públiques.

Angélica Sátiro

• Doctora en Pedagogia per la Universitat de Barcelona.

• Investigadora en estudis superiors en Filosofia Pràctica (DEA) per la Universitat de Barcelona.

• Magíster en Creativitat Aplicada per la Universitat de Santiago de Compostela.

• Postgraduada en temes Filosòfics por la Universitat Federal de Minas Gerais (Brasil).

• Postgraduada en Pedagogia Empresarial per la Universitat Estatal de Minas Gerais (Brasil).

• Especialitzada en Filosofia per a Nens per la Universitat Estatal de Montclair (EEUU).

• Llicenciada en Pedagogia per la Universitat Estatal de Minas Gerais (Brasil).

• Directora de la Casa Creativa i de CREARMUNDOS.

Deixeble del filòsof americà Matthew Lipman i, per tant, de la “Filosofia per a nens 3-16”, l’Angèlica ens aporta pensament i reflexió sobre la construcció del pensament crític i molt especialment de com a través de processos educatius es poden adquirir eines per desenvolupar-lo. Per altra banda, l’Angèlica es va doctorar amb una tesi, en el seu moment pionera, sobre “la ciutadania creativa”. Teoria i conceptualització de la qual ella n’és una autèntica especialista.

L’Angèlica té també una llarga trajectòria de vinculació amb l’AICE i ha participat en trobades de diverses xarxes i en alguns Congressos.

Yayo Herrero

• És Antropòloga, Educadora Social i Enginyera Tècnica Agrícola.

• Sòcia-treballadora de Garúa S. Coop.

• Professora-col·laboradora de la Càtedra Unesco d’Educació Ambiental i Desenvolupament Sostenible (UNED).

• Coautora de més d’una vintena de llibres relacionats amb l’ecologia social i de nombrosos articles.

• Presidenta del Foro de Transiciones.

• Membre del consell editorial d’Hegoa.

• Va ser Coordinadora Confederal d’Ecologistes en Acció entre 2005 i 2014.

La Yayo ha intervingut en la redacció de l’última versió de la Carta en la qual hi ha incorporat de manera significativa la mirada ecofeminista. La seva trajectòria intel·lectual, activista i la seva experiència ens aportaran idees i propostes de futur en aquest sentit que el Congrés haurà d’incorporar. Especialment, quan abordem els tems de “construcció de comunitats” amb els drets i deures que s’escauen i naturalment també quan treballem en l’àmbit del “pensament crític”.

Nicolàs Barbieri

• Professor de la Universitat Oberta de Catalunya.

• Doctor en Ciència Política per la Universitat Autònoma de Barcelona.

• La seva recerca se centra en l’anàlisi i l’avaluació de les polítiques culturals, especialment en l’àmbit dels drets culturals i de les desigualtats socials.

• Ha dut a terme diverses tasques d’assessorament i formació per a institucions públiques i privades, i ha contribuït a impulsar i avaluar programes culturals educatius.

• Ha estat cocoordinador de la primera Enquesta de participació i necessitats culturals de Barcelona. I ha participat en l’elaboració de la política pública: “Cultura i Educació a Barcelona”.

El professor Nicolás Barbieri assumeix també bona part de la responsabilitat en la coordinació de la Xarxa Temàtica que estem treballant amb 30 ciutats de l’Estat i que té com a tema el mateix que proposem per al Congrés: “Educació i Cultura estratègies per a la construcció de ciutat/comunitat i del desenvolupament del pensament crític i creatiu”.

Els seus treballs, les seves publicacions, estan molt orientades als drets culturals i a l’accés i participació de la cultura. Les seves recerques s’ha situat bàsicament a la ciutat de Barcelona i en algunes de la seva àrea metropolitana. El resultat d’aquestes recerques ens poden ser molt útils i rellevants en el desenvolupament de les estratègies que podem desenvolupar des de la cultura per a la construcció de comunitats, i com a vector de canvi i de transformació.

Gemma Carbó

• És directora del Museu Vida Rural de la Fundació Carulla (L’Espluga de Francolí, Tarragona) i presidenta de INTERARTS.

• Doctora en Ciències de l’Educació, especialitzada en l’àmbit de les polítiques culturals i educatives.

• Va dirigir la Càtedra UNESCO de Polítiques Culturals i Cooperació a la Universitat de Girona i és professora de gestió i mediació cultural en diferents programes universitaris llatinoamericans.

• Interessada des de sempre en les connexions entre el món de la cultura, l’educació i la sostenibilitat.

• Presideix la Fundació Interarts, que treballa en clau de cooperació cultural internacional i, de l’Associació ConArte Internacional per a les arts en l’educació.

La Gemma ens aporta el bagatge i l’experiència com a docent de la Càtedra Unesco de polítiques culturals i cooperació de la Universitat de Girona i com a directora, actualment, del Museu de la Vida Rural de l’Espluga de Francolí. Aquestes dues mirades, la més teòrica i la més pragmàtica li permeten aterrar cap a la generació d’estratègies i de propostes concretes. La Gemma actualment està impulsant amb gran passió programes de connexió entre les ARTS i l’ESCOLA, entre la CULTURA i l’EDUCACIÓ.

Ester Bonal

• Pedagoga musical i directora coral.

• Llicenciada per la Universitat de Barcelona, el 1991 fa el CAP de Música i treballà durant 10 anys com a professora de música d’ensenyament secundari.

• De 1996 al 2001 fou professora de música a l’IES Miquel Tarradell del barri del Raval.

• Ha dirigit el c or infantil l’Esquitx, de la Coral Sant Jordi de Barcelona i també el Cor Infantil i el Cor de Noies de l’EMM Can Ponsic.

• Des de 2002 és professora del departament de pedagogia de l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC).

• Del 2001 al 2008 va ser cap d’estudis a l’Escola de Música Municipal de Can Ponsic (Barcelona), gestionada per la fundació l’ARC Música.

• El 2004 va impulsar Xamfrà, centre de música i escena per la inclusió social al barri del Raval de Barcelona. I per tal d’assegurar-ne la sostenibilitat en 2013 va crear l’espai virtual El Teler de Música, empresa social de recursos didàctics musicals.

• Des del 2017 dirigeix el projecte EducARTs que forma part del Pla de Barris de Barcelona, un projecte socioeducatiu que introdueix les arts com a eines per a gestionar les emocions a escoles i instituts als barris de la Zona Nord de Barcelona.

• També és membre del Secretariat de Corals Infantils de Catalunya.

• El 2014 va guanyar un dels Premis d’Actuació Cívica de la Fundació Lluís Carulla.

• L’any 2019 va guanyar el Premi AEMCAT (Associació d’Ensenyants de Música de Catalunya) per la trajectòria professional.

Directora del XAMFRÀ, Centre de Música i Escena del Raval i professora de l’ESMUC, l’Escola Superior de Música de Catalunya. L’Ester té una llarga trajectòria en el món de l’Educació artística en sectors de població vulnerable de la ciutat de Barcelona. Aquesta experiència li permet un discurs teòric sobre cultura i educació i equitat, basat en les realitats quotidianes d’entorns molt fràgils. L’Ester toca de peus a terra perquè cada dia treballa amb famílies del barri del Raval de Barcelona. I sap com és d’important i necessari que les arts, la cultura arribin a tothom. I sap també com aquesta cultura, aquestes experiències artístiques deixen profundes petjades en la vida dels qui les han gaudit, en la vida dels seus/ves alumnes.

Necessitem a l’Ester per fer-nos aixecar el cap, però, sobretot, per tocar de peus a terra.

Agnès Boixader

• Professora de secundària jubilada des de l’1 de juliol de 2017.

• Llicenciada en Filosofia i Lletres (Secció història Contemporània) (UAB, 1975). Mestra de Català (UPC, 1982).

• Doctora en Didàctica de les Ciències Socials (UAB, 2004).

• He exercit docència a l’escola privada concertada (Escola Pia de Granollers) des del 1978-79 fins a 2016-2017, impartint classes d’Història a Batxillerat, Ètica, Ciències Socials i Llengua catalana a ESO.

• Des del curs 2006-07 fins al 2012-2013 professora associada del Departament de Didàctica de les Ciències Socials de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB.

• Ha participat en projectes d’investigació ARIE i ha estat membre de Grup de Recerca en Didàctica de les Ciències Socials (GREDICS).

• També ha format part del Grup d’Ètica i educació de l’ICE de la UAB des de 1996 fins que va canviar d’orientació el 2015. D’aquest grup en va ser coordinadora entre 2005 i 2015.

• Actualment, és membre del Consell Assessor de Can Jonch, Centre de Cultura per la Pau de Granollers. Sòcia fundadora de GRANA associació que impulsa el projecte de voluntariat educatiu de Granollers. També és membre impulsora del grup En-Raonar per construir democràcia, que pretén, entre altres qüestions, vetllar pel renovellament de la democràcia, recuperant el seu sentit fundador i generant espais de reflexió i debat que permetin mantenir una convivència pacífica.

Compromesa amb l’educació contínua activa a les escoles de la ciutat a través d’un programa de voluntariat que atén les demandes de suport i reforç que fan les escoles i instituts.

L’Agnès filòsofa, escriu periòdicament al diari local, El 9 NOU i allí amb les seves paraules genera debats, algunes vegades dilemes i sobretot dibuixa horitzons. La seva experiència com a docent, filòsofa i pensadora i com a activista social ens aportarà una visió polièdrica que òbviament també necessitem.

Josep Castillo

• 2024 Doctor en Innovació i Intervenció Educativa.

• 2022 Màster Universitari en Educació Inclusiva. Universitat de Vic - UCC (Facultat d’Educació): Vic, Catalunya.

• 2008 Llicenciat en Humanitats.

• 1999 Diplomat en Ciències Religioses.

• Diplomat en Teologia Facultat de Teologia de Catalunya (ISCREB): Barcelona, Catalunya

En Josep Castillo pot aportar la seva experiència com a docent a la Facultat d’Educació de la Universitat de Vic i també d’una escola de secundària de Granollers. Amb ell podrem conèixer i, per tant, estar ben informats de les experiències viscudes a les aules i dels interessos, preocupacions i motivacions que els mouen. En Josep tindrà responsabilitats específiques en el Congrés de Joves.

Teresa Sambola

• Màster en Funció Pública per ESADE, fa 34 anys que treballa per al món local.

• És llicenciada amb grau i premi extraordinari en Ciències de l’Educació per la UB.

• Actualment, és coordinadora de la Diputació de Barcelona de l’Àrea d’Esports i Activitat Física i, el mandat 2019-23, va ser coordinadora de l’Àrea d’Educació, Esports i Joventut de la Institució.

• Ha estat cap de servei d’Educació de l’Ajuntament de l’Hospitalet del Llobregat, de l’Ajuntament de Viladecans i coordinadora de Serveis Personals de l’Ajuntament de Molins de Rei.

• També ha col·laborat, durant 15 anys, amb l’FMC com a tècnica-assessora de la Comissió d’Educació i de la Comissió de l’Àmbit de Drets Social.

• En representació d’aquesta entitat municipalista, ha estat membre de la Comissió Mixta amb el Departament d’Educació de la Generalitat i ha format part, entre d’altres, de les comissions: del Pacte Nacional per l’Educació, de la Formació d’Adults, de la Segregació Escolar, de la Reforma Horària i Jurat dels Premis d’Educació de Catalunya.

La Teresa té una llarga trajectòria en l’àmbit de la gestió de les polítiques públiques en les administracions locals. Ha ocupat llocs de responsabilitat a diverses ciutats de l’àrea metropolitana així com a la Diputació de Barcelona. La seva vinculació en el moviment de Ciutats Educadores també ve de lluny. Els seus coneixements i experiència ens permetrà entendre les complexitats pròpies de les administracions locals i de les seves estructures jurídicoadministratives. I, per tant, amb aquest coneixement podrem observar i valorar la viabilitat de moltes de les propostes i de les estratègies que es proposin.