Presentació

L'Arxiu Municipal de Granollers (AMGr) és l'equipament responsable de recollir, organitzar, conservar i difondre tota la documentació que genera l'Ajuntament de Granollers, els seus patronats i les empreses municipals, així com de gestionar, conservar i fer accessible la documentació històrica

+

L'Arxiu Municipal de Granollers (AMGr) conserva la documentació històrica i és un punt de referència per al coneixement de la història de la ciutat. També custodia la documentació administrativa i és una eina imprescindible per al bon funcionament de l'Administració local. L'AMGr gestiona més de 3.500 metres de documents del segle XII fins a l'actualitat, amb una gran varietat de formats: pergamins, documents en paper, llibres, imatges, fonts orals, documents audiovisuals, plànols, cartells i documents hemerogràfics, integrats en diferents fons i col·leccions, dels quals en podeu consultar informació al Quadre de fons de l'Arxiu Municipal de Granollers.

L’AMGr és l’arxiu administratiu de l’Ajuntament de Granollers, és el servei que ingressa, gestiona, custodia i difon els documents generats per l'Administració municipal o qualsevol òrgan municipal d’àmbit territorial de Granollers. L'organització de la documentació es fa segons el sistema de gestió documental definit per a l'organització per el tractament i la gestió dels documents de qualsevol format, en paper i electrònic. D’altra banda l’AMGr també és l’arxiu històric de la ciutat, ja que és l'encarregat de vetllar per l’ingrés, gestió i conservació del patrimoni documental local.  

Internament l’Arxiu es divideix en quatre seccions:

♦ Secció Arxiu d’Imatge i so

Què hi podeu trobar?

  • Imatges fixes de Granollers, de temàtica molt diversa, com són: actes culturals, esportius, festius, polítics, serveis i urbanístics, de finals del s. XIX a principis del s. XXI. Les fotografies, analògiques i digitals, provenen de l’Ajuntament de Granollers i de les cessions i donacions que ciutadans, entitats, empreses i fotògrafs professionals han fet a l’Arxiu.
  • Audiovisuals dels fons i col·leccions de l’Arxiu. Els films d’aquests fons en bona part han estat recuperats, realitzats i/o donats per aficionats i estudiosos del cinema. D'altres, són fruit de produccions o d'encàrrecs professionals.

El contingut de les pel·lícules analògiques més antigues es pot consultar al Catàleg de films gravats en 8 mm, Súper 8 mm i 16 mm (1914 – 1984) i es poden visionar alguns d’aquests films al Portal de l’Arxiu d’Imatges , a l’apartat dels Films.

 

Consulteu el fullet informatiu dels Fons Audiovisual aquí . 

♦ Secció Hemeroteca

L’Hemeroteca Municipal Josep Móra es va crear l’any 1962 amb l’aportació de la premsa, impresos i publicacions que havia aplegat Josep Móra i Sibina al llarg de la seva vida. Des de llavors s’ha anat ampliant amb la documentació generada per l’Ajuntament de Granollers i les donacions dels ciutadans.

 Què hi podeu trobar?

  • Premsa de Granollers i del Vallès Oriental: diaris i revistes des de 1882 fins a l’actualitat
  • Bibliografia de Granollers i del Vallès Oriental: estudis sobre la ciutat i la comarca
  • Col·lecció d’impresos i cartells
  • Col·lecció de programes de mà de cinema
  • Col·lecció de Goigs
  • Mapes i plànols de la ciutat i la comarca
  • Col·lecció de partitures musicals, discos, cassets i CD 

♦ Secció Arxiu Històric

Es fa càrrec de la documentació municipal més antiga, des del segle XIII fins a mitjans del  XX.

♦ Secció Arxiu Administratiu i Electrònic

S’ocupa de la gestió de la documentació generada per l’Ajuntament i ens municipals en el seu dia a dia, abans en format paper i ara electrònic. 

 

- Arxiu d’Imatges

- Hemeroteca  

Què fa l'Arxiu Municipal de Granollers?

  • Rep la documentació que genera cadascun dels serveis i organismes de l'Ajuntament de Granollers

  • Incideix en la gestió documental dels serveis municipals per al tractament de la seva documentació

  • Contribueix al funcionament de l'Administració local, posant els documents a disposició dels serveis municipals, quan els necessiten, per a la gestió d'assumptes administratius

  • Rep la documentació que persones, famílies, entitats i empreses dipositen o cedeixen a l'Ajuntament

  • Classifica els documents de cada fons segons les funcions de la institució o de la persona que els ha generat

  • Descriu els documents per fer-los accessibles, creant catàlegs i posant-los a disposició al web

  • Digitalitza documents segons criteris de consulta i interès històric i els posa a disposició en els portals web

  • Conserva els documents en dipòsits adequats, utilitzant els materials que en garanteixen millor la conservació

  • Organitza activitats per a la divulgació del patrimoni documental de la ciutat i tallers de participació ciutadana

  • Participa a les iniciatives culturals que contribueixen a la difusió del patrimoni documental municipal

  • Posa la documentació a disposició de la ciutadania, perquè pugui consultar-la i exercir els seus drets

  • Posa la documentació a disposició de persones interessades en conèixer la nostra història

  • Assessora als usuaris sobre les característiques i la informació que contenen els documents

 

Alguns dels serveis que ofereix l’Arxiu de reproducció, utilització i recerca estan subjectes a taxes municipals.