Presentació

L'Arxiu Municipal de Granollers (AMGr) és l'equipament responsable de recollir, organitzar, conservar i difondre tota la documentació que genera l'Ajuntament de Granollers, els seus patronats i les empreses municipals, així com de gestionar, conservar i fer accessible la documentació històrica

+

L'Arxiu Municipal de Granollers (AMGr) conserva la documentació històrica de la ciutat i és un punt de referència per al seu estudi i coneixement. A més, custodia la documentació administrativa, essent una eina essencial per al bon funcionament de l'Administració local.

Actualment, l’AMGr gestiona més de 3.800 metres lineals de documents, que abasten des del segle XII fins a l’actualitat, en una gran diversitat de formats: pergamins, documents en paper, llibres, imatges, fonts orals, documents audiovisuals, plànols, cartells i documents hemerogràfics. Aquests materials es troben integrats en diferents fons i col·leccions, la informació dels quals es pot consultar al Quadre de fons de l'Arxiu Municipal de Granollers.

L’AMGr exerceix una doble funció: com a arxiu administratiu de l’Ajuntament de Granollers, ingressant, gestionant, custodiant i difonent els documents generats per l’Administració municipal i els seus òrgans; i com a arxiu històric de la ciutat, garantint la preservació i difusió del patrimoni documental local. La documentació s’organitza segons el sistema de gestió documental establert, que permet el tractament i la gestió dels documents en qualsevol format, tant en paper com en suport electrònic.

Internament l’Arxiu es divideix en quatre seccions:

♦ Secció Arxiu d’Imatge i so

Què hi podeu trobar?

  • Imatges fixes de Granollers, de temàtica molt diversa, com són: actes culturals, esportius, festius, polítics, serveis i urbanístics, de finals del s. XIX a principis del s. XXI. Les fotografies, analògiques i digitals, provenen de l’Ajuntament de Granollers i de les cessions i donacions que ciutadans, entitats, empreses i fotògrafs professionals han fet a l’Arxiu.
  • Audiovisuals dels fons i col·leccions de l’Arxiu. Els films d’aquests fons en bona part han estat recuperats, realitzats i/o donats per aficionats i estudiosos del cinema. D'altres, són fruit de produccions o d'encàrrecs professionals. Consulteu el fullet informatiu dels Fons Audiovisual aquí . 

Arxiu d’Imatges

 

♦ Secció Hemeroteca

L’Hemeroteca Municipal Josep Móra es va crear l’any 1962 amb l’aportació de la premsa, impresos i publicacions que havia aplegat Josep Móra i Sibina al llarg de la seva vida. Des de llavors s’ha anat ampliant amb la documentació generada per l’Ajuntament de Granollers i les donacions dels ciutadans.

 Què hi podeu trobar?

  • Premsa de Granollers i del Vallès Oriental: diaris i revistes des de 1882 fins a l’actualitat
  • Bibliografia de Granollers i del Vallès Oriental: estudis sobre la ciutat i la comarca
  • Col·lecció d’impresos i cartells
  • Col·lecció de programes de mà de cinema
  • Col·lecció de Goigs
  • Mapes i plànols de la ciutat i la comarca
  • Col·lecció de partitures musicals, discos, cassets i CD 

 Hemeroteca  

♦ Secció Arxiu Històric

Es fa càrrec de la documentació municipal més antiga, des del segle XIII fins a mitjans del  XX.

♦ Secció Arxiu Administratiu i Electrònic

S’ocupa de la gestió de la documentació generada per l’Ajuntament i ens municipals en el seu dia a dia, abans en format paper i ara electrònic. 

 

Què fa l'Arxiu Municipal de Granollers?

  • Rep la documentació que genera cadascun dels serveis i organismes de l'Ajuntament de Granollers

  • Incideix en la gestió documental dels serveis municipals per al tractament de la seva documentació

  • Contribueix al funcionament de l'Administració local, posant els documents a disposició dels serveis municipals, quan els necessiten, per a la gestió d'assumptes administratius

  • Rep la documentació que persones, famílies, entitats i empreses dipositen o cedeixen a l'Ajuntament

  • Classifica els documents de cada fons segons les funcions de la institució o de la persona que els ha generat

  • Descriu els documents per fer-los accessibles, creant catàlegs i posant-los a disposició al web

  • Digitalitza documents segons criteris de consulta i interès històric i els posa a disposició en els portals web

  • Conserva els documents en dipòsits adequats, utilitzant els materials que en garanteixen millor la conservació

  • Organitza activitats per a la divulgació del patrimoni documental de la ciutat i tallers de participació ciutadana

  • Participa a les iniciatives culturals que contribueixen a la difusió del patrimoni documental municipal

  • Posa la documentació a disposició de la ciutadania, perquè pugui consultar-la i exercir els seus drets

  • Posa la documentació a disposició de persones interessades en conèixer la nostra història

  • Assessora als usuaris sobre les característiques i la informació que contenen els documents

 

Alguns dels serveis que ofereix l’Arxiu de reproducció, utilització i recerca estan subjectes a taxes municipals.