En data 21 de desembre de 2021 el Departament de Drets Socials ha signat un conveni de col·laboració amb el Ministeri de Drets Socials i Agenda 2030 per a l’execució de projectes amb càrrec als fons europeus procedents del Mecanisme per a la Recuperació i la Resiliència (MRR). En el marc de la gestió dels fons Next Generation EU (NGEU) la Generalitat de Catalunya a través del Departament de Drets Socials és l’entitat executora i els ens locals signants d’aquest contracte programa (d’ara endavant, CP) són els perceptors i beneficiaris d’aquests fons, per a dur a terme alguns dels projectes identificats en aquests CP.
El 28 de desembre de l’any 2021, el Departament de Drets Socials i les entitats municipalistes Associació Catalana de Municipis (ACM) i Federació de Municipis de Catalunya (FMC) signen l’acord marc per a la coordinació, la cooperació i la col·laboració en matèria de serveis socials i altres programes de protecció social que té l’objectiu de determinar els acords generals per al període 2022- 2025 del CP.
Convocatòria:
Contracte programa 2022-2025 en matèria de serveis socials i altres programes relatius al benestar social
Política Palanca: VIII. Nova economia de les cures i polítiques d’ocupació
Component: 22. Pla de xoc per a l'economia de les cures i el reforçament de les polítiques d'inclusió
Inversió: 1. Pla de suport i cures de llarga durada: desinstitucionalització, equipaments i tecnologia
Introducció
La política palanca VIII i Component 22, té com a objectiu principal la modernització i el suport del conjunt dels serveis socials, amb una atenció especial al model de cures de llarga durada, fomentant la innovació i les noves tecnologies i un model d'atenció centrada en la persona, que faciliti la transició cap a un model de desinstitucionalització, de desenvolupament de serveis comunitaris i d'atenció domiciliària. Així mateix, es pretén promoure la innovació i les noves tecnologies en els serveis socials per garantir la prestació de serveis a tot el territori, millorar la qualitat de l'atenció i disposar de sistemes d'informació adequats per reforçar també els serveis d'atenció a la infància i l'adolescència i la promoció de l'accessibilitat en tots els àmbits.
Descripció
Els contractes programa s'han erigit en una eina clau per articular els compromisos en les relacions de coordinació i cooperació a fi de millorar la qualitat dels serveis públics adreçats a la ciutadania. El contracte programa té per objecte concretar els acords generals per a la coordinació i cooperació en matèria de serveis socials, altres programes relatius al benestar social entre el Departament de Drets Socials i l'Ajuntament de Granollers quant a la prestació i el finançament dels serveis que s'inclouen en el Contracte Programa (d’ara endavant CP), establint els eixos estratègics, objectius generals, actuacions, mecanismes d'avaluació que permetin una major eficiència i eficàcia en la gestió. En data 28 de desembre de 2021, es va signar l’Acord marc 2022-2025 per a la coordinació i cooperació en matèria de serveis socials, altres programes relatius al benestar social i polítiques d'igualtat entre el Departament de Drets Socials i les entitats municipalistes Associació Catalana de Municipis (ACM) i la Federació de Municipis de Catalunya (FMC). En data 14 de setembre de 2022, la Generalitat de Catalunya fa arribar a l’Ajuntament de Granollers mitjançant EACAT (registre d’entrada: 2022044705) les condicions del Conveni que ha de regular el CP 2022-2025 amb l’Ajuntament de Granollers. El document descriu i fixa l’import del finançament per a cadascuna de les fitxes aprovades que descriuen els programes a desenvolupar en el cas de Granollers. S’estableixen tres tipologies de fitxes en el contracte programa 2022-2025:
1. De serveis socials bàsics de les quals el Departament i d’acord amb el marc jurídic actual (article 62 de la Llei de Serveis socials 12/2007) en finança una aportació mínima del 66%.
2. De serveis socials delegats d’acord amb el que disposa l’article 64 de la mateixa Llei de Serveis Socials, o s’ha de transferir el crèdit necessari per poder realitzar el servei.
3. Dels serveis especialitzats, delegats i altres programes relatius als drets socials que es financen mitjançant la concessió d’ajut.
Fitxes finançades pel Pla de recuperació, transformació i resiliència europeu:
Fitxa 48.1 Atenció a les persones sense llar
Les funcions d'aquest servei son promoure mesures d’inserció social, laboral i educativa, i gestionar les prestacions d’urgència social.
El servei de teleassistència avançada s’associa prioritàriament per a les persones que tenen un grau de dependència reconegut, servei que consta en el PIA, mentre no es defineixi el nou model.
La teleassistència avançada és aquella que inclou a més, dels serveis de teleassistència bàsica que la persona usuària necessiti, suports tecnològics complementaris dins o fora del domicili, o ambdós, així com la interconnexió amb els serveis d'informació i professionals de referència dels sistemes sanitari i social, desenvolupant processos i protocols d'actuació en funció de la situació de necessitat d'atenció detectada. Per considerar-se teleassistència avançada serà necessari que es realitzi un contacte directe i habitual amb la persona usuària i que com a mínim disposi de dos dels serveis que es detallen a continuació.
La teleassistència avançada inclou els següents serveis i programes d'atenció integral:
Serveis en el domicili:
Supervisió remota que pugui interpretar informació amb una configuració personalitzada per cadascuna de les persones usuàries mitjançant la detecció d'un patró d'activitat i generació d'un sistema d'alertes i processos d'atenció en funció de la situació detectada, que permeti identificar el nivell d'urgència i tipus d'atenció a prestar i que no estigui inclòs en el supòsit de supervisió remota fora del domicili.
Detecció de situacions de risc o emergència per incidència en el domicili (fuites de gas, d'aigual, foc o d'altres).
Detecció d'alteracions en els hàbits o rutines i d’incidències amb relació a l'activitat de la persona usuària en el domicili (per exemple, caigudes). La detecció d'aquestes incidències poden alertar sobre una situació que necessiti atenció
Serveis fora del domicili:
Supervisió remota i detecció de situacions de risc o emergència que permeti identificar el nivell d'urgència i tipus d'atenció a prestar i que no estigui inclòs en el supòsit de supervisió remota en el domicili.
Teleassistència mòbil amb geolocalització.
Serveis de col·laboració amb els serveis sanitaris:
En un marc de col·laboració entre els serveis de salut i els serveis socials, es podran considerar serveis de la teleassistència avançada els següents:
Gestió de cites mèdiques en els sistemes d'atenció. Agenda.
Integració entre les plataformes de teleassistència i dels sistemes de salut i socials públics.
Definició de processos i protocols d’informació, derivació, actuació en funció de la situació de la persona, en coordinació amb els serveis públics.
Telediagnòstic, teleconsulta sanitari i social.
Tele-estimulació cognitiva, tele-rehabilitació física i funcional.
Programes d’atenció integral:
En podran incloure com a programes en el servei de teleassistència avançada els d’atenció i seguiment de les persones en situació de dependència a través dels diferents serveis específics en matèria de prevenció, promoció, suport a la persona cuidadora o actuacions especials que es desenvolupin com per exemple:
Programa d’atenció psicosocial.
Programa de promoció de l’envelliment actiu i saludable.
Programa de prevenció i detecció de deteriorament cognitiu.
Programa de tele-monitoratge de persones amb malalties cròniques.
Programa de teleassistència amb suport a la persona cuidadora.
Protocols especials:
Atenció a situacions de dol.
Prevenció del maltractament.
Prevenció del suïcidi
Atenció en situació de contingència i grans catàstrofes.
Altres.
Fitxa 50.5 Banc de productes de Suport
La necessitat social derivada de l'envelliment de la població unida a un nou marc normatiu que fomenta el suport a l'autonomia personal i atenció a la dependència requereix dur a terme solucions dirigides al col·lectiu de les persones grans i persones amb diversitat funcional.
Aquesta necessitat social va fer que l’any 2012, des del Centre per a l’autonomia personal Sírius de Serveis Socials, es portés a terme una campanya de recollida de material que va ajudar a disposar d’un Banc de Productes de Suport amb material de préstec pels ciutadans de Granollers. Els productes de suport ajuden a millorar l’autonomia de la persona usuària o poden facilitar la tasca de la persona cuidadora, promovent la seva continuïtat al domicili.
El Banc de Productes de Suport és un servei de préstec gratuït per a aquells usuaris de serveis socials municipals o ciutadans de Granollers que els necessitin. La terapeuta ocupacional del servei és la persona encarregada de fer la valoració prèvia del tipus de producte necessari i alhora ofereix assessorament de l’ús d’aquests productes. La temporalitat del préstec dependrà de la situació de cada persona usuària.
La reposició o adquisició de material del Banc de Productes de Suport es realitza mitjançant la recollida de les donacions i la compra que realitza l’ajuntament.
El material que formen part del Banc de Productes de Suport es classifiquen segons el seu ús en:
Canvis posturals: llits articulats, baranes, matalàs “antiescares”, coixins, entre altres.
Transferències: grues, arnès, taules de transferències, entre altres.
Higiene personal: cadira de dutxa, Taules de banyera, entre altres.
Mobilitat: cadira de rodes, crosses, caminadors, entre altres.
Els préstecs es fan mentre els usuaris no obtenen el producte per altres programes d’ajuts o bé per no poder accedir a altres programes de suport pel fet de no complir alguns dels requisits.
Objectius
Els projectes i actuacions establerts en aquest CP contribueixen a la consecució de les fites i objectius que estableix la Decisió d'Execució del Consell (CID, sigles que corresponen a la denominació anglesa Council Implementing Decision) acordats entre l'Estat espanyol i la Comissió Europea, que són: Objectiu número 322 del CID: serveis de teleassistència a domicili en el Sistema per a l'Autonomia i Atenció a la Dependència (SAAD), perquè almenys el 90% de les persones acollides al SAAD es beneficiïn d'una llista mínima de serveis de teleassistència a domicili, en particular, de línies telefòniques i equips específics de comunicacions i informàtics ubicats en un centre assistencial i a les llars dels usuaris. Data del valor de referència: 31 de març de 2020. Termini: quart trimestre de 2023.
Servei d’atenció a la dependència i teleassistència. El nou servei d’atenció en l’entorn domiciliari de les persones proporciona una atenció social i de cura per donar una resposta preventiva, proactiva i de proximitat a les persones, a fi d’empoderar-les i que puguin ser autònomes per desenvolupar el seu projecte de vida i integrar-se i vincular-se al seu entorn familiar i comunitari. Per afavorir aquest model, el Departament de Drets Socials incrementa el preu/hora del servei d’atenció domiciliària a 19 euros per a l’any 2022 i l’anirà augmentant al llarg de tot el contracte programa fins a arribar als 21 euros en la darrera anualitat.
El finançament d’aquests serveis s’emmarca en el Pla de recuperació, transformació i resiliència que promou la Unió Europea.
Fites i cronograma
NOM PROJECTE | ATORGAT 2022 | ATORGAT 2023 | ATORGAT 2024 | ATORGAT 2025 |
48.1 Atenció Persones sense Llar | - | - | 85.884,42 € | 98.464,42 € |
50.3 Servei Teleassistència | 82.830,00 € | 82.830,00 € | 88.796,03 € | 88.796,03 € |
50.5 Banc Productes Suport | 10.671,68 € | 10.671,68 € | 10.671,68 € | 10.671,68 € |
Estimació de 1553 casos anuals en el Servei de Teleassistència.
Finançament
IMPORT DE LA SUBVENCIÓ | 570.287,62 € |
L’Ajuntament de Granollers haurà de justificar un total de 633.096,20 €
Amb el suport de