Ambicia't, nou sistema de préstec de bicicletes públiques

El sistema estarà en fase de proves fins al proper mes de gener

23 de Setembre 2008
+

El proper mes de gener entrarà en funcionament l'Ambicia't, un servei de préstec de bicicletes públiques per als desplaçaments interns de la ciutat. Actualment aquest servei està en fase de proves.  L'Institut Català de l'Energia (ICAEN) subvenciona la implantació d'aquest servei, que té per objectiu  la incorporació normalitzada de la bicicleta com a mitjà de transport dins de la ciutat. L'augment de l'ús de la bicicleta beneficiarà la mobilitat, el medi ambient, la seguretat viària i l'ús de l'espai públic.

El prototip de bicicleta que es llogarà és l'Urbikes, fabricada per l'empresa Modular. Es tracta d'una bicicleta sòlida, pensada per tenir un manteniment mínim ja que no té cadena, ni plats, ni cablejat de frens (es frena amb contrapedal) ni càmeres d'aire a les rodes (té un compost de goma al que no afecten les punxades). El pes de la bicicleta és d'uns 25 quilos, i disposa d'un canvi amb 8 marxes, un seient regulable, un llum que s'encén sempre que la bici està en funcionament, i un cistellet a la part davantera. La bici està construïda amb peces originals que, en principi, no són reutilitzables en qualsevol altre model convencional, fet que pot ajudar a disminuir els possibles robatoris.

En la fase de proves hi haurà cinc punts d'ancoratge repartits per la ciutat:  pl. Folch i Torras, carrer de la Princesa (cantonada c. Sant Josep), pl. de la Corona, pl. Sant Miquel i pl. Serrat i Bonastre. En un principi el servei funcionarà per a abonats, que pagaran un preu anual per disposar de la targeta i una quantitat en funció del temps que utilitza el servei.

Per tal de facilitar l'ús de les bicicletes, s'han previst diverses accions. Entre les més detacades hi ha la creació de la “zona 30”, una zona delimitada i adequadament senyalitzada de la ciutat on la velocitat màxima permesa als vehicles que hi circulen és de 30 km/hora. La “zona 30” no és una zona exclusiva per a vianants, però està pensada per aconseguir que els carrers que la conformen es converteixin en “vies d’estar” enfront de les “vies de passar” que són les que han de portar la major part del trànsit.   La “zona 30” forma part d’una política general de mobilitat sostenible que afavoreix els desplaçaments a peu i en bicicleta. Fa compatible l’ús del vehicle privat amb la resta dels modes de desplaçament,  ja que a causa de l'escassa diferència entre la velocitat màxima permesa i la habitual de la bicicleta en l’entorn urbà, no es considera necessària la creació de carrils segregats. La moderació de la velocitat disminueix la contaminació acústica i atmosfèrica de la ciutat i per tant millora les condicions de vida de les persones que s’hi mouen.