"A.Tàpies a Granollers, 1977", propera exposició del Museu de Granollers

S'inaugura dijous que ve, 24 de novembre, i presenta una peça singular i emblemàtica de la col·lecció d'art contemporani de la institució

22 de Novembre 2011
+

El Museu de Granollers inaugura, dijous que ve, 24 de novembre, a les 8 del vespre, l'exposició "A.Tàpies a Granollers, 1977", que mostra l'obra i el procés de creació de l'escultura "A", de l'artista Antoni Tàpies, una peça emblemàtica de la col·lecció d'art contemporani del museu, que podrà visitar-se a la sala d'exposicions temporals fins al dia 8 de gener. Dijous 1 de desembre, a les 8 del vespre, s'hi farà una visita guiada.  

L'any 1977, el Museu de Granollers va presentar l'exposició "ACC1 Art Contemporani Català 1. Joan Brossa, Joan Miró, Antoni Tàpies", en el marc de la qual, Tàpies va fer una peça singular, una gran escultura amb la lletra A que, des d'aleshores, pertany al fons del museu. L'exposició actual mostra aquesta peça i el procés de creació, a través d'una vintena de fotografies inèdites de l'artista i diversos documents. 

"A. Tàpies a Granollers, 1977"

Del 19 novembre al 16 de desembre de 1977, un any i mig després de la inauguració de l'actual Museu de Granollers, es va presentar l'exposició "ACC1 Art Contemporani Català 1. Joan Brossa, Joan Miró, Antoni Tàpies".  La institució engegava una nova etapa, marcada per un període d'efervescència de l'art contemporani català i pel posicionament de la ciutat de Granollers com a referent de les manifestacions culturals més innovadores del panorama artístic del país. 

"Art Català Contemporani 1" volia ser la primera d'un seguit de mostres que presentessin els artistes contemporanis catalans del moment. La iniciativa era dels artistes granollerins Jordi Benito i Vicenç Viaplana, que llavors col·laboraven amb el museu en una incipient àrea d'art contemporani.

La implicació de Tàpies en la mostra de Granollers va ser, però, més intensa perquè va realitzar una litografia que va servir de cartell, va dissenyar la portada i contraportada del catàleg i durant el procés de muntatge va proposar la creació d'una nova peça, una gran A. D'aquesta mostra se'n va fer un breu comentari a la revista "Serra d'Or", en què se celebrava que l'exposició semblava "haver tancat el llarg parèntesi que s'havia obert en les activitats d'aquesta institució". (Art. Noticiari. "Serra d'Or". Gener de 1978, pàg. 53.)

 

El Museu de Granollers va acceptar la cessió d'una litografia de Joan Brossa, la litografia del cartell de l'exposició i l'escultura A, d'Antoni Tàpies.

 

L'obra "A" o "Gran A" es presenta juntament amb documentació i material relacionat amb la creació de la peça, que es va dur a terme al voltant de l'exposició "ACC1". Així, prop d'una vintena d'imatges pertanyents al fons d'arxiu del museu, fetes per Comas Fotògrafs, permeten reviure el moment i aproximar-se al procés de creació. També s'hi exposen les litografies fetes expressament per a l'exposició: la de Joan Brossa i la d'Antoni Tàpies, que va acabar sent la imatge de cartell de la mostra, i el catàleg de l'exposició, fet, també, per Antoni Tàpies. Altres documents fotogràfics mostren algunes de les peces de Joan Miró i d'Antoni Tàpies exposades aleshores.

A d'Antoni Tàpies. Acció i producció

En el transcurs del muntatge de l'exposició "ACC1", Antoni Tàpies, acompanyat de la seva dona, Teresa Barba, va visitar el Museu de Granollers i va proposar realitzar-hi una obra. Els artistes Jordi Benito i Vicenç Viaplana, juntament amb Joan Ventura i Teresa Barba, van acompanyar Tàpies en aquesta creació.

La "A" o "Gran A" s'inscriu plenament en la producció objectual característica de l'obra de Tàpies durant la dècada dels anys setanta, en la qual la utilització d'objectes i materials pobres serà una constant. També la utilització dels símbols i signes es farà més present i més clara, com ara l'alfabet i, especialment, la A, que en Tàpies ha estat un recurs icònic habitual associat al seu nom. En l'obra de Granollers, la A, el signe, esdevé l'obra en si mateixa, l'artista construeix la A i,en ella, inscriu una O cal·ligrafiada pictòricament. El signe esdevé escultura i és en ell mateix el tot: l'alfa i l'omega, el principi i la fi.